AUTISME
SEJARAH
Victor “Wild Boy of Aveyron” (1799) ditangkap di dalam hutan di selatan
Perancis dan dibawa ke Paris untuk ditempatkan di institusi orang pekak. Jean
Marc Garpard Hard telah menerima dan cuba mengajar Victor dengan menyediakan
ABM yang khas. Dalam pemerhatian Hard, Victor memperlihatkan beberapa
cirri-ciri yang abnormal. Antaranya ialah seperti tidak bercakap, menghayun
badan ke hadapan dan ke belakang, tidak menunjukkan perasaan bergatung kepada
sesiapa dan tidak menunjukkan perhatian kepada sesuatu. Selain itu, ia juga
tidak memandang objek atau orang, tiada reaksi walaupun dilepaskan tembakan
dibelakang kepala, tetapi memberi reaksi bila mendengar bunyi kulit
kacang yang dilepaskan dengan perlahan. Di samping itu, ia juga tidak suka
bermain dengan alat permainan tetapi suka berain dengan air dan menunjukkan
reaksi sentuh kain, tangan dan muka yang mereka yang dikenali.
Sebelum Leo Kanner menjelaskan keadaan gangguan autisma pada tahun 1943,
kanak-kanak yang menunjukkan ciri-ciri autisma infatil dianggap mengalami
psikosis yang bermula dalam usia yang muda. Ada yang gangguan ini dianggap
sebagai sejenis gangguan skizofrenia. Oleh sebab ganguan skizofrenia memerlukan
cirri-ciri gangguan fikiran dan setelah di sedari bahawa kanak-kanak belum
boleh bercakap dan perkembangan kognitifnya masih dalam fasa awal lagi, maka
gangguan ini tidak mungkin ada pada persamaan dengan gangguan skizofrenia. Satu
daripada ciri yang penting dalam skizofrenia adalah seperti mendengar suara
ghaib, tidak mungkin akan dialami oleh kanak-kanak yang belum boleh bertutur.
Ekoran itu, Leo Kanner mengkategorikan gangguan yang dialami oleh kanak-kanak
ini sebagai gangguan autisme infatil.
Walau bagaimanapun, Kasper Hauser dilahirkan 1828 tiba di Nurenberg dengan
membawa surat untuk memohon kepada ketua askar untuk berkhidmat kepada raja.
Beliau mengucapkan “I want to be a horseman like my father was” dan
mengulangnya berkali-kali dan cirri-ciri ini merupakan autisme. Ciri-ciri
sikap Kasper yang lain ialah cakap berulang, tidak faham apa yang dicakapkan
kepadanya, sukakan bilik gelap dan alat permainan, berupaya menurut perintah,
minat menulis dan melukis serta daya ingatan yang tinggi.
Selain itu, bagi Eugen Bleuler (1919) ialah orang yang pertama menggunakan
perkataan autisme. Ini merujuk kepada kurang atau tidak ada perhubungan dengan
orang lain dan dunia luar.
DEFINISI AUTISME
Menurut Thevarthen Aitken, Papoudi dan Robert (1998) perkataan autisme
merupakan gabungan dua huruf Greek iaitu ‘aut’ yang bermakna diri
dan ‘ism’ yang membawa makna orientasi atau keadaan. Oleh itu, autisme boleh
didefinisikan sebagai kedaan seseorang yang tidak biasa dengan dirinya.
Autisme berasal daripada perkataan Yunani bermaksud ‘autos’ atau tiada
keupayaan dan tidak boleh berinteraksi sosial. Autisme, autisma dan autistik
adalah perkataan yang digunakan bagi menerangkan tentang sejenis penyakit
dimana pesakitnya tidak sedar akan keadaan persekitarannya dan berada
seolah-olah seperti di dalam dunianya.
Autisme adalah ketidakmampuan yang mungkin di derita seumur hidup oleh
seseorang yang menyebabkan ia tidak dapat mengerti tepat apayang mereka lihat,
dengar dan juga melalui indra mereka. Ini mengakibatkan masalah yang cukup
berat pada hubungan sosial, komunikasi dan perilaku.
Nama-nama yang lain yang diberikan untuk menjelaskan autisme bagi
kanak-kanak adalah autisme infatil, psikosi infatil, autisme kanak-kanak, psiko
simbiotik, skizofrenia kanak-kanak dan sindrom skizofrenia kanak-kan
CIRI-CIRI FIZIKAL
Sekarang ini sering mendengar tentang autisme, yang banyak terjadi kepada anak-anak. Ini disebabkan ibu bapa lebih peka da mengambil berat akan pekembangan anak-anak. Perkembangan yang bermula dari kelahiran sehingga pra sekolah. Ibu bapa kini amat sensitif jika anak-anak mereka tidak seperti kanak-kanak lain.
Autisme adalah gangguan kognitif atau gangguan sukar untuk gangguan
tingkah laku sosial dan sukar untuk berbicara. Data statistk menyatakan, 50%
terdapat gejala gangguan mental retardasi.
Di Amerika syarikat, seorang anak dinyatakan kanak-kanak autisme setelah
berusia enam tahun setelah mengalami pemeriksaan yang rapi. Manakala, di
Indonesia, menjelang dua tahun ibu bapa telah mengandaikan anak mereka sebagai
kanak-kanak autisme disebabkan tidak boleh berbicara dan terdapat cirri-ciri kanak-kanak
autisme. Kemudian, pemeriksaan oleh pakar juga akan dilakukan.
Sehingga kini, para ahli belum dapat memberi keputusan yang tepat
penyebabnya. Tetapi, dari penelitian kanak-kanak autisma ini mempunyai kelainan
pada otak yang disebabkan gangguan perkembangan pada saat kehamilan dan
gangguan hati yang menimbulkan gangguan saraf dan jiwa.
Dengan itu, ciri-ciri yang ada boleh kita perhatikan dapat membantu kita
mengesan lebih awal untuk memberi perhatian yang sewajarnya kepada kanak-kanak
ini. Antaranya ialah berlaku sebelum berumur dua puluh dua tahun, berlaku
berkekalan, sukar berhubung secara bermasyarakat, sukar berkomunikasi dan sukar
menerima perubahan dari kebiasaan. Selain itu, ia juga sukar memberhentikan
dari perlakuan yang berulang, gemar menyendiri, tidak mengendahkan keadaan
sekeliling dan suka hidup bersendirian. Di samping itu, ia juga
berkecenderungan kepada objek yang bergerak, serang yang pendiam, sangat
menyayangi sesuatu objek yang disukai dan sangat susah untuk mengubah sesuatu
yang telah dilakukannya setiap hari.
MASALAH KESIHATAN
Dalam Seminar bertajuk Autisma dan Penanganannya beberapa waktu lalu, Dr
Melly Budhiman (Ketua Yayasan Autisma Indonesia) menghuraikan autisma sebagai
gangguan perkembagan yang luas dan berat. Gangguan perkembangan tersebut
mencakupi bidang kounikasi, interaksi dan perilaku. Gejala ini timbul sebelum
anak mencapai usia tiga tahun. Pada sebahagian anak, gejala tersebut sudah
nampak sejak lahir.
Penyebabya, gangguan pada perkembangan susunan saraf pusat yang
mengakibatkan fungsi otak terganggu. Autisma biasa terjadi pada sesiapa sahaja.
Perbandingan antara lelaki dan perempuan adalah tiga nisbah satu. Seseorang ibu
yang sentiasa peka memantau perkembangan anaknya akan mudah melihat beberapa
keganjilan sebelum anak itu mencapai usia satu tahun. Perkara yang paling
menonjol adalah sangat kurangnya kontak mata.
Sebahagian kecil pesakit autisma sempat berkembang normal. Namun, sebelum
mencapai usia tiga tahun, perkembangannya terhenti. Kemudian mulai nampak
gejala-gejala autisme. Biasanya gejala-gejala tersebut kian jelas setelah anak
mencapai usia tiga tahun.
Namun begitu, terdapat beberapa gejala yang boleh berlakunya autisma ini.
Antara gejala-gejala tersebut ialah terjadinya gangguan komunikasi verbal
mahupun non-verbal seperti terlambat berbicara, meracau, sering meniru, sering
menarik tangan orang yang berdekatan agar melakukan sesuatu untuknya. Selain
itu, terjadinya gangguan interaksi sosial seperti menghindari tatapan mata
orang lain, lebih asyik bermain sendiri, dan menolak bila dipeluk.
Di samping itu, berlaku juga gangguan pada perilaku yang berlebihan,
misalnya tidak boleh diam dan mengulang-ulang gerakan tertentu.atau gangguan
perilaku kekurangan, misalnya diam dengan tatapan mata kosong atau bermain
sambil menonton. Malah, terjadinya gangguan emosi iaitu tidak ada atau
kurangnya empati, tertawa-tawa, menangis atau marah-marah sendiri dan sering
memgamuk. Selain itu, terjadi juga gangguan persepsi sensoris seperti suka
mencium-cium atau menjilat-jilat benda apa saja, sukar untuk mendengar suara keras,
dan tidak boleh diraba.
Untuk mendiagnosis autisme infatil, menurut Melly, tidak memerlukan
pemeriksaan canggih seperti CT-scan. Diagnosis ditegakkan berdasarkan gejala
klinis yang tampak, yang menunjukkan penyimpangan.
Dalam pada itu, mereka yang sedemikian hanya berminat tentang diri mereka
sendiri dan sangat menarik diri dari kenyataan. Pada anak-anak ini, kelainan
perilaku ini terlihat dari ketidakmampuan anak tersebut berhubungan dengan
orang lain. Seolah-olah mereka hidup dalam dunianya sendiri dan menggunakan
bahasa atau ungkapan yang difahami oleh mereka.
Namun begitu,mereka menunjukkanciri-ciri seperti perkembangan terlambat,
terutama dalam perlakuan dasar hidup bermasyarkat. Mereka juga yang mengalami
masalah ini suka bermain sendirian atau tidak mahu berkumpul dengan anggota
keluarga atau orang lain. Malah, mereka juga lesu dan tidak pedulikan orang
lain yang cuba untuk berkomunikasi dengannya.
Selain itu, mereka ini sedikit atau tidak mempunyai kontak mata. Di samping
itu, mereka mengerjakan sesuatu tanpa berfikir panjang dan berperangai buruk
jika dilarang akan membangkitkan kemarahan. Pada umumnya pertumbuhan jiwa
terkebelakang seperti orang yang cacat mental. Dari beberapa segi pula, anak
tersebut mempunyai kelebihan tertentu dan sangat pandai misalnya dalam
menggambar, matematik, muzik atau melukis.
LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN
Punca gangguan autisma ini masih belum di fahami begitu mendalam. Oleh itu,
bentuk rawatan untuk kanak-kanak autisma belum ada lagi yang boleh dikatakan
memberi kesan. Hanya yang boleh diubah setakat ini ialah tingkahlaku sahaja
mengikut terapi tingkahlaku yang sedia ada. Ini bertujuan menggalakkan
perkembangan yang sihat dan seberapa normal yang boleh mengikut keperluan
setiap kanak-kanak autisma.
Yang paling penting sekarang adalah membuat diagnosis dengan teliti dan
tepat bagi mengesahkan sama ada kanak-kanak ini mengalami autisma atau
tidak. Setelah pasti, barulah diberitahu kepada ibu bapanya. Ini kerana rawatan
awal perlu diberikan seawal yang mungkin supaya latihan dan didikan untuk
membolehkan kanakkanak ini menggunakan dan memahami bahasa dapat dilaksanakan
sebelum berumur lims tahun. Oleh itu, rawatan dalam bentuk pendidikan awal dan
terapi tingkahlaku amat penting bagi kanak-kanak ini.
Segala didikan perlu diberi sedikit tetapi berulang-ulang. Rawatan perlu
dibuat bersama ahli lain, seperti jurupilih tatacara, guru-guru dan ibu bapa.
Rawatan didapati lebih berkesan sekiranya dilakukan dirumah sendiri atau di
sekolah khas yang berdekatan dengan rumah kediamannya serta sekumpulan murid
autisma lain, tetapi tidak melebihi empat atau lima orang murid dalam setiap
kumpulan. Dari segi komunikasi pula, kanak-kanak ini perlu diberi peluang
bergaul dengan kanak-kanak normal apabila keadaan mereka lebih baik.
Kanak-kanak ini tidak digalakkan duduk disekolah berasrama kerana dikuatiri
akan lebih memburukkan keadaan mereka, yang boleh menyebabkan interaksi
bersama-sama ahli keluarga mereka akan terjejas.
Manakala dari segi rawatan pula, terdapat dua jenis rawatan menerima
sokongan emperikal adalah modifikasi tingkahlaku atau Applied Behavior Analysis
(ABA) dan penggunaan vitamin B6 dengan tambahan magnesium. Modifikasi
tingkahlaku merangkumi pelbagai strategi tingkahlaku seperti peneguhan positif
dan time outy, untuk menigkatkan tingkahlaku yang bersesuaian seperti
komunikasi dan tingkahlaku yang tidak bersesuaian seperti tingkahlaku
mencederakan diri. Lebih kurang 45% daripada kanak-kanak autisma dapat meningkatkan
kesedaran dan tumpuan perhatian setelah mengambil vitamin B6 dengan magnesium.
Terdapat juga beberapa zat makanan pelengkap dan Di- Methy-Iglycine (DMG). DMG
banyak membantu kearah tingkahlaku yang baik dan terdapat banyak laporan
anekdot untuk menggalakan kemahiran komunikasi.
Selain itu, ada juga ubat-ubatan seperti Haloperidol untuk mengawal tingkah
laku yang tidak diingini boleh diberi tetapi sekiranya kanak-kanak autisma ini
terlalu lasak (hiperaktif) sehingga menganggu tidurnya. Dari segi peranan ahli
keluarga, mereka juga perlu memberi bantuan agar kanak-kanak ini tidak terabai.
Mereka boleh mengikuti pertubuhan seperti NASOM (Nasional Autistic Society of
Malaysia) untuk membantu keperluan kanak-kanak autisma dan keperluan keluarga
boleh ditubuhkan. Kebanyakkan ibu bapa akan mendapat manfaat setelah menjadi
ahli dalam pertubuhan ini.
CEREBRAL
PALSY
SEJARAH
Cerebral Palsy ialah perkataan yang menerangkan berkenaan golongan kurang
upaya yang menghalang dan menghadkanpergerakan psikomotor seseorang individu
itu. Setakat ini tidak terdapat satu sebab yang spesifik kenapa berlakunya
Cerebral Palsy. Walaubagaimanapun ia bolehlah dikaitkan dengan kerosakan otak
sebelum, semasa atau selepas kelahiran seseorang kanak-kanak itu. Pihak perubatan
bertanggungjawab untuk memastikan ibu mengandung memperolehi penjagaan yang
betul semasa mengandung, proses kelahiran dan selepas melahirkan anak.
Kekurangan oksigen ke otak atau trauma semasa proses kelahiran akan
menyebabkan berlakunya Cerebral Palsy. Bayi yang tidak mendapat cukup oksigen
akan menyebabkan kerosakan di otak. Bayi yang mengalami kerosakan otak ketika
usia mencapai enam bulan, biasanya mengalami perkembangan yang lambat.
DEFINISI
Cerebral Palsy (lebih dikenali sebagai Spastik) ialah satu keadaan yang
berpunca daripada kecacatan otak. Menurut kajian seorang sukarelawan JOVC,
Encik Yasuko Kunimori yang berkhidmat di bawah Jabatan Perkhidmatan Kebajikan
Am, Sandakan Sabah, dalam bukunya yang bertajuk “Satu Projek Klasifikasi Kecacatan”
mengatakan Cerebral bermaksud otak, Palsy pula bermaksud kurang atau tidak
berupaya mengawal pergerakan otot-otot.
Chua Tee Tee dan rakannya Koh Koh Boon di dalam buku bertajuk, “Pendidikan
Khas dan Pemulihan” mengatakan Cerebral Palsy bermaksud kelumpuhan akal yang
menganggu pergerakan tubuh. Dari sumber yang diperolehi daripada Unit Pemulihan
Carakerja Hospital Melaka, Cerebral Palsy adalah gangguan pergerakan, posture,
dan sebagainya yang disebabkan kerosakan atau kegagalan perkembangan normal dalam
otak.
Deborah Deutsch Smith dan Ruth Luckasson menulis di dalam “Introduction To
Special Education: Teaching In An Age Of Challenge”, the term Cerebral Palsy
literally means muscle paralysis whose cause is in the brain. Exceptional
Learners- Introduction to Special Education, Daniell P. Hallahan dan James M.
Kauffman, 1978 menulis Cerebral Palsy is not a disease. It is rather condition
that is nonprogressive and noninfectious…
Berasaskan kepada sumber-sumber tersebut, maka Cerebral Palsy didefinisikan
sebagai satu pergerakan anggota badan yang tidak dapat dikawal sepenuhnya oleh
kerana terdapat gangguan, kecederaan atau kelumpuhan di dalam otak.
CIRI-CIRI FIZIKAL
Kanak-kanak ini mempunyai otot-otot yang tegang dan kecut. Gerakan
tersentak-sentak dan kurang berkoordinasi serta mungkin tidak dapat mengenggam
benda dengan jari. Sekiranya cuba mengawal pergerakan, pergerakan itu akan
bertambah tersentak-sentak. Semasa cuba mengambil sesuatu benda, tangan mungkin
melambai-lambai, muka kerenyot dan lidah yang terjulur.
Mereka mungkin tidak dapat mengawal otot-otot bibir, lidah dan kerongkong
menyebabkan air liur meleleh. Gerakan mereka adalah tidak stabil dan mereka
seolah-olahcuba menstabilkan badan. Semasa berjalan mereka tersandung-sandung
dengan gaya berjalan semacam gunting, berdiri atas jari kaki dengan lutut yang
bengkok dan menuju bahagian dalam.
Kanak-kanak Cerebral Palsy tidak boleh mengeluarkan suara, iaitu mereka
tidak boleh memanggil ibu bapanya atau mengeluarkan “babling sound”. Mereka
juga tidak memahami apa yang dikatakan kepadanya. Selain itu mreka hanya akan
bertindak balas terhadap bunyi yang kuat ataupun tidak bertindak balas langsung
terhadap bunyi. Dari segi masalah penglihatan, kanak-kanak ini juling ataupun
mengalami mistagmus iaitu pergerakan bola mata yang berterusan.
CIRI-CIRI KSIHATAN
Kanak-kanak ini akan menngalami kesukaran menghisap, menelan dan mengunyah
makanan. Ini sering menyebabkan mereka muntah. Kanak-kanak juga akan serta
merta mengigit makanan yang diletakkan di dalam mulut mereka dan sukar untuk
dikeluarkan semula.
Mereka juga mengalami kesukaran bernafas, pernafasan mereka menjadi
kencang, dan bising. Kanak-kanak ini juga mengalami kesukaran untuk tidur,
mereka kerap terjaga di waktu malam dan sering menangis.
Kanak-kanak Cerebral Palsy mungkin akan mengalami kerencatan akal jika
didapati mereka tidak pernah tersenyum, tidak mengenali ibu bapanya, sentiasa
tidur, tidak bertindak balas atau tidak berminat terhadap keadaan
sekelilingnya.
Pergerakan psikomotor adalah terbatas, mereka tidak boleh berjalan atau
duduk sendiri atau menggunakan tangan sendiri. Ada yang boleh belajar
berjalantetapi ramai yang menggunakan kerusi roda, braces atau peralatan lain.
Sesetengah mengalami masalah menyuap makanan, menghisap atau menelan. Mereka
bergantung kepada orang lain untuk makan atau ke tanda
JENIS-JENIS CEREBRAL PALSY
- Spastik
Kecacatan ini disebabkan pada bahagian korteks motor yang boleh
mengakibatkan kehilangan kawalan terhadap otot-otot yang boleh dikawal
(voluntary muscle). Menyebabkan koordinasi pergerkan menjadi susah, di mana
stimulasi menyebabkan ketegangan otot-otot. Ini seterusnya akan mengakibatkan
getaran dan ketidakseimbangan yang menghalang pergerakan yang sempurna dan
lancar. Kumpulan ini merupakan kumpulan yang terbesar di kalangan kanak-kanak
yang menghidap Cerebral Palsy atau kelumpuhan otak.
- Atetosis
Kerosakan berlaku pada bahagian “basal ganglion”. Atetosis dicirikan oleh
pergerakan “writhing” yang perlahan dan tidak boleh dikawal. Bahagian bahu,
muka, kaki, tangan dan lengan menjadi sasaran utama. Sering kali juga ia
melibatkan otot-otot tekak dan diapnram yang menyebabkan pertuturan menjadi
payah dan tidak jelas. Mereka juga mengalami masalah mengawal pengluaran air liur.
- Ataksia
Kerosakan pada bahagian serebelum otak. Ini menyebabkan kesulitan mengawal
imbangan badan yang boleh dikesan dari perawakan dan pergerakan seseorang
spastik. Pergerakan adalah kekok dan teragak-agak, pertuturan kurang
jelas dan juga didapati ia sentiasa meliuk-likkan badannya. Pendengarannya juga
turut terjejas.
LANGKAH-LANGKAH PEMULIHAN:
- Rawatan Pemulihan Anggota
(fisioterapi)
Memberi latihan kepada kanak-kanak spastik menggunakan anggota, terutama
kaki dan tangan dengan bantuan alatan seperti ‘kaliper angkup’, ‘walking aid’,
asut khas, kerusi perawakan (posture chairs), ‘standing boxes’ dan ‘crawlers’.
Latihan yang diberikan, kanak-kanak spastik dapat mengurangkan perawakan dan
pergerakan yang kuang normal dan dapat mencegah sendi-sendi dan otot-otot dari
mengejang disebabkan oleh kekurangan penggunaan.
- Rawatan Pemulihan
Pertuturan
Seseorang kanak-kanak spastik cacat pertuturan disebabkan oleh dua perkara
iaitu pertama kerosakan fungsi saraf otot pada bahagian otot pertuturan,
pendengaran dan pernafasan. Kedua kekurangan pengalaman akibat dari kekurangan
peluang untuk berinteraksi yang disebabkan oleh kecacatan fizikal, walaupun
pada asalnya otot-otot pertuturan diberikan untuk mengembangkan keupayaan untuk
berkomunikasi sama ada secara lisan, isyarat ataupun bertulis.
- Rawatan Pemulihan Cara
Kerja
Memperkembangkan pola pergerakan asas kepada kemahiran motor dan sosial
bagi membolehkan kanak-kanak berdikari dari segi fungsi mental, fizikal dan
psikologi. Termasuklah kebolehan memegang dan menggunakan sesuatu barang,
perkembangan kordinasi mata dan tangan, perkembangan fungsi sensori dan
persepsi. Latihan berupa mencapai, memegang dan melepaskan sesuatu barang,
latihan menggunakan jejari bagi membolehkan kegunan jejari untuk makan, menulis
dan sebagainya dengan bantuan alatan seerti ‘hand splint’, sudu khas dan
seumpamanya.
Latihan persepsi diberikan dengan mendedahkan kanak-kanak kepada seberapa
banyak pengalaman seperti sensori dan dilatih membentuk konsep yang bersesuaian
berkenaan diri sendiri dan juga keadaan sekelilingnya. Umpamanya tentang warna,
bentuk, saiz dan rasa. Dalam memperolehi kemahiran sosial, kanak-kanak dilatih
melakukan aktiviti-aktiviti seharian.
Contohnya aktiviti penjagaan diri sendiri seperti makan, memakai pakaian
dan latihan ke tandas. Aktiviti kehidupan seperti memasak, mengemas,
aktiviti-aktivit rekreasi dan hobi. Aktiviti vokasional seperti pertukangan
kayu, menjahit dan aktiviti pertanian.
DISLEKSIA
DEFINISI
Perkataan Disleksia (dyslexia) adalah gabungan dua perkataan Greek iaitu
‘dys’ bermaksud ‘kesukaran’ dan ‘lexia’ bermaksud ‘perkataan’ dan jika
diterjemahkan secara terus bermaksud “kesukaran dengan perkataan bertulis”.
Istilah lain yang digunakan untuk menunjukkan masalah ini ialah “buta huruf”.
Perkataan Disleksia telah diperkenalkan oleh Profesor Berlin, seorang pakar
perubatan dan ophtalmotologist pada tahun 1887 (Hammond & Hughes, 1996).
Dari sudut pengistilahan, penggunaan perkataan Disleksia amat terhad kerana
istilah tersebut merujuk kepada murid-murid yang mengalami kesukaan menguasai
kemahiran membaca. Penulisan Barat mentakrifkan Disleksia sebagai kesukaran
atau ketidakbolehan menguasai kemahiran membaca oleh seseorang individu
walaupun telah menerima pendidikan yang mencukupi.
Manakala mengikut British Psychological Society (1999) “Dyslexia is evident
when accurate and fluent word reading or spelling develops very incompletely or
with great diffculty”, iaitu Disleksia terbukti wujud apabila ketepatan dan
kelancaran membaca perkataan atau mengeja berkembang secara amat tidak lengkap
atau dengan kesukaran yang amat sangat.
Bagi Payne dan Turner (1999), Hammond dan Hughes (1996) lebih cenderung
menggunakan istilah ‘Specific Learning Difficulties’ (masalah belajar spesifik)
bagi murid yang menghadapi masalah belajar disleksia. Pada mereka murid
Disleksia bukan sahaja mempunyai masalah dalam menguasai kemahiran membaca
sahaja tetapi berkemungkinan menghadapi masalah secara menyeluruh dalam
kemahiran ‘literasi’ dan ‘numerasi’.
CIRI-CIRI FIZIKAL
Secara umumnya tiada apa yang membezakan mereka dengan kanak-kanak normal
yang lain. Mereka membesar seperti biasa, tidak terbantut pertumbuhan. Tetapi
apabila dikaji mereka ada perbezaan dengan murid normal. Fahaman lisan mereka
baik tetapi lemah dalam bacaan. Mereka juga fasih bertutur dan boleh bercerita
tetapi kerja tulisan lemah. Tampak cerdik dan berkemampuan seperti murid lain
tetapi sentiasa mengalami masalah dalam kerja sekolah.
Pakaian mereka sentiasa tidak kemas tetapi tidak kotor, butang bajusalah
butang, tali kasut tidak diikat rapi, kidal, kelihatan tidak berminat dalam
pelajaran dan dilabelkan pemalas atau bodoh. Perhatiandan pengamatan singkat
dan lemah. Degil, agresif, memberontak, suka menyendiri, suka membuat bising.
Kanak-kanak Disleksia mempunyai masalah dalam menggunakan sudu garfu
sewaktu makan, sukar menggunaakn gunting terutama jika kidal, sukar untuk
menekap, memegang pensil secara ganjil, sukar mengikat tali leher.
Mereka juga sukar untuk melompat dan skipping kerana masalah keseimbangan,
sukar untuk menangkap , membaling dan menyepak bola. Mereka sering terlanggar
orang lain dan objek, selalu menjatuhkan barang, sukar untuk naik tangga, sukar
belajar menunggang basikal, sukar menyiapakan meja makan, sukar untuk berenang,
sukar dalam permainan yang menggunakan perkataan kiri atau kanan, atas atau
bawah, depan dan belakang, undur atau maju serta sukar belajar menari.
Setiap individu mungkin dominan pada bahagian kiri atau kanan sahaja. Bagi
murid-murid yang mempunyai masalah literaliti bersilang menggunakan kedua-dua
bahagian kiri dan kanan dalam melakukan pekerjaan yang berlainan. Contohnya
individu menyepak bola dengan kaki kiri tetapi melihat melalui lensa kamera
dengan mata kanan. Masalah ini juga boleh dilihat sewaktu kanak-kanak
menggunakan pen, pensil atau krayon.
JENIS-JENIS DISLEKSIA
- Disleksia Pandangan
Murid-murid ini dapat melihat dengan baik tetapi tidak dapat membezakan,
membuat interpretasi atau mengingati erkataan yang dilihat. Ada yang begitu
teruk sehingga tidak dapat membaca langsung, ada yang hanya mengalami masalah
penyebutan perkataan yang mempunyai sukukata yang banyak sahaja.
Ciri-ciri yang selalu dikaitkan ialah kekeliruan mengenal perkataan atau
huruf yang sama, seperti beg untuk bog, snip untuk ship. Kecenderungan
kebalikan seperti dig untuk big, kecenderungan songsang contohnya spa untuk
sap. Lukisanyang rendah mutunya kerana banyak butiran yang penting ditinggalkan
walaupun pada benda yang biasa. Tidak dapat menjalani latihan permainan sukan
yang kompleks. Kepayahan membuat analisis dan sintesis pandangan, tetapi tinggi
daya kebolehan dalam aktiviti kemahiran mendengar yang mana menutup kekurangan
dalam aktiviti berkaitan dengan pandangan.
- Disleksia Pendengaran
Dapat melihat persamaan antara perkataan tetapi menghadapi masalah dalam
menjalankan aktiviti yang berkaitan dengan fungsi pendengaran. Contohnya
membezakan persamaan dan perbezaan antara bunyi, mengenala pasti bunyi dalam
setiap perkataan satu pengadunan bunyi untuk menjadikan perkataan, dan
membahagikan perkataan ke dalam suku kata tertentu. Murid-murid ini akan
menghadapi masalah dalam belajar membaca.
Ciri-ciri yang selalu dikaitkan ialah kecelaruan diskriminasi pendengaran
dan pengamatan yang menyebabkan sukar belajar bacaan mengikut kaedah analisis
fonetik. Mempunyai masalah dengan analisis dan sintesisi pendengaran. Ini
menyebabkan ketidakupayaan membahagikan perkataan kepada sukukata atau bunyi
tertentu, tidak dapat menggabung bahagian-bahagian perkataan menjadi satu yang
lengkap.
Tidak dapat membunyikan semula bunyi dalam perkataan, contohnya tidak dapat
mengingati bunyi huruf atau tidak dapat menyebut perkataan walaupun ia tahu
makna perkataan itu. Ada kekacauan dalam memahami bunyi secara berurutan
seperti penyebutan yang tidak betul semasa menulis, mengubah urutan huruf
kerana tidak dapat mengingat atau mengekalkan urutan bunyi. Darisegi perlakuan,
murid-murid ini lebih cenderung untuk memilih aktiviti yang memerlukan
kemahiran pandangan.
LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN
Mereka yang menghadapi Disleksia biasanya susah untuk menguasai kemahiran
membaca dan menulis tetapi memiliki bakat, kepintaran atau kecerdasan yang
lain. Ini disebabkan oleh perbezaan dalam caraotak memproses maklumat terutama
sekali berkenaan dengan bunyi , simbol dan makna. Kanak-kanak Disleksia
cenderung menggunakan otak kanan. Ini menimbulkan cara disleksik berfikir dan
cara belajar berlainan. Cara anak Disleksia memerhati dan berfikir boleh
dianggap satu anugerah bukan satu masalah.
Program kemahiran keibubapaan seperti Program Peningkatan Akademik. Sebelum
persekolahan, ibu bapa hendaklah peka dengan memerhatikan simptom-simptom
Disleksia, beri bantuan bacaan dan latihan pembelajaran sebelum tadika,
perhatikan dan beri bantuan sosial, beri pengalaman luaran meningkatkan
pengetahuan seperti melawat zoo, muzium dan lain-lain.
Ketika bersedia untuk memasuki alam persekolahan, ibu bapa hendaklah
berbincang dengan guru besar dengan memberitahu masalah melalui maklumat
berkenaan penilaian psikologi dan pendidikan, mengenali guru yang mengajar anak
dengan menjelaskan masalah anak dan meminta kerjasama membantu dan memahami
masalah anak sepanjang persekolahan.
Ibu bapa juga perlu meluangkan masa untuk mengajar dan membantu anak
melalui mengenal pasti kekuatan dan kelemahan anak-anak, mengenal pasti bakat
kebolehan dan kemahiran khusus yang dimiliki, cuba berbagai cara untuk menarik
minat dan menambah motivasi serta memahami gaya pembelajaran kanak-kanak
Disleksia.
Selain itu juga mengadakan program perkongsian mengajar berhasil. Program
ini dapat membantu ibu bapa membantu anak mereka di rumah dengan menggunakan
pendekatan secara bersama dengan guru. Gunakan pelbagai deria seperti sebut,
dengar, lihat, rasa dan sentuh. Contohnya menulis atas pasir, bina bentuk
huruf., mengulang dengan kerap melalui cara yang berbeza-beza untuk mengukuhkan
fahaman dan ingatan.
Kaedah kumulatif di mana ia mengaitkan maklumat baru dengan apa yang telah
dipelajari dengan menggunakan contoh yang berbeza untuk pengukuhan dan
pembinaan yakin diri seperti menggunakan strategi ingatan atau hafalan seperti
peta minda, lukisan dan carta. Kanak-kanak Disleksia mudah berasa letih, jadi
kurangkan beban kerja mereka. Kaedah yang lebih baik dengan membaca hanya
sebelah mata yang mengelakkan kedua-dua melihat huruf yang kelihatan bersilang
antara satu sama lain.
Di samping itu juga, mengadakan program kerjasama antara pelbagai disiplin.
Termasuklah terapi bahasa, terapi pertuturan, ahli psikologi, guru pendidikan
khas, pentadbir dan ahli-ahli lain akan mampu membina modul serta pendekatan
pengajaran yang boleh digunakan oleh ibu bapa mengembang potensi anak-anak ini.
Individu Disleksia harus digalakkan mempamerkan kekuatan luar biasa
terutama dalam pemikiran kreatif secara visual. Kebolehan mereka yang unik
harus digunakan supaya mereka juga boleh berjaya dalam bidang seni, sains dan
teknikal. Nama-nama hebat yang tergolong dalam kumpulan Disleksia termasuklah
Thomas Edison, Leonardo De Vinci, Winston Churchill, George Pattorn dan William
Butler Yeats.
SPINA BIFIDA
DEFINISI
Perkataan Spina Bifida berasal dari perkataan ‘Latin’ bermaksud ‘Split
Spike’ atau tulang belakang merebah iaitu pembentukan yang tidak lengkap atau
selaput yang menonjol.
Sistem saraf pusat elemen utamanya ialah otak dan spina cord. Semua
aktiviti badan dikawal oleh otak dengan cara menerima maklumat menerusi
sentuhan, penglihatan, perasaan, deria rasa dan pendengaran. Spina terbentuk
daripada 33 cantuman tulang di sepanjang belakang berfungsi pergerakan
otot-otot dan melindungi spina cord. Tiub neural terbentuk antara 14-28 minggu.
Spina terjadi disebabkan tulang mengelilingi otak dan spina cord gagal
bercantum dengan lengkap.
CIRI-CIRI FIZIKAL
Terdapat beberapa masalah perkembangan fizikal yang dikenalpasti iaitu perkembangan fizikal tidak sempurna, kebolehan mental yang teruk, cara percakapan yang janggal, sukar berjalan mengikut arah bunyi dan hanya menggunakan isyarat tangan apabila berkomunikasi.
CIRI-CIRI KESIHATAN
Mempunyai masalah kesihatan seperti saiz telinga, telinga berair atau bernanah, kurap, selesema, sakit tekak dan tonsilitus. Hilang kawalan atau kesukaran mengawal untuk membuang air kencing, kencing malam kerana mengalami masalah usus dan pundi kencing. Saraf-saraf menjadi tegang terutama bahagian “lumber dan sacral”.
LANGKAH-LANGKAH PERUBATAN
Wanita mengandung perlu mengambil asid folik pada kadar 0.4 mm setiap hari terutama ketika awal mengandung. Wanita berisiko tinggi untuk mendapat masalah ini terhadap anak dalam kandungan. Oleh itu, mereka perlu mendapatkan nasihat dan kaunseling perubatan daripada pakar genetik.
SLOW LEARNER
DEFINISI
Slow Learner (lambat belajar) ialah kanak-kanak yang mempunyai kecerdasan
yang di bawah sederhana atau rencatan yang ringan. Mengikut Burt (1937) “Slow
Learner who are unable to cope with the work normally expected of their age
group. In teaching backward children, the mentalage is often taken as a guide
to the levels of attainment to be expected of pupils. Thus, if a child’s mental
age is 10 years, we assume that his attainment age should also be at the 10
years level. On the contrary, if his attainment age falls below his mental age,
his is considered a slow learner”.
CIRI-CIRI FIZIKAL
Kanak-kanak ini menunjukkan kebolehan menulis dan membaca atau mengira sekurang-kurangnya dua tahun di bawah usianya. Lemah daya perhatian terhadap sesuatu kerja, tidak pandai bergaul dengan rakan sebaya kerana mereka selalu berkelakuan menyinggung perasaan orang lain dan menggunakan perkataan yang tidak menarik perhatian kanak-kanak lain kepada mereka.
Selain itu, kekok pergerakan tangannya lalu menimbulkan masalah
pembelajaran di sekolah. Ini kerana setiap kali guru menyuruh mereka menyalin
sesuatu, mereka tidak dapat menghabiskan kerja mereka dalam masa yang
ditetapkan. Daya pemikiran mereka mungkin sederhana atau lebih baik daripada
kanak-kanak lain tetapi masalah kekok pergerakan tangan menyebabkan mereka
gagal dalam uijan yang memerlukan banyak menulis.
EPILEPSY
SEJARAH
Dalam masyarakat melayu penyakit sawan memang sudah dikenali sejak dahulu
lagi. Ia lebih popular dengan gelaran “gila babi” atau “sawan babi” bagi
masyarakat melayu. Bagi masyarakat cina pula, mereka menggelarkannya sebagai
“sawan kambing”. Kedua-dua gelaran ini jelas menunjukkan rasa jijik masyarakat
kita terhadap penyakit tersebut dengan mengaitkannya dengan nama binatang.
Panggilan-panggilan yang kejam ini adalah tidak berperikemanusiaan dan boleh
menimbulkan kesan negatif yang mendalam di dalam jiwa kanak-kanak tersebut.
Akibat kurangnya pengetahuan tentang penyakit tersebut, maka ada antara
kita yang mengaitkannya dengan rasukan syaitan ataupun hantu. Lantas, ada ibu
bapa yang membawanya berjumpa dengan bomoh atau dukun untuk mengubatinya dan
bukannya ke klinik atau ke hospital. Ini disertakan pergerakan mereka
sewaktu mengalami epilepsy tersebut. Secara tiba-tiba pesakit akan terjatuh,
badannya terketar-ketar, mulut berbuih dan kemudian akan tertidur keletihan.
Fenomena ini berlaku seperti dirasuk oleh syaitan.
DEFINISI
Menurut Kamus Dewan 2002, sawan atau epilepsy bermaksud penyakit yang
dating secara tiba-tiba dan menyebabkan anggota menjadi kaku, kejang, berbuih
mulut dan lain-lain. Epilepsy adalah sawan serius. Semasa pesakit mengalaminya
terdapat perubahan pada “Brain Wave”.
Epilepsy atau sawan terbahagi kepada dua iaitu sawan demam dan sawan bukan
demam. Sawan demam ialah sawan yang berpunca dari demam panas dan berlaku
dikalangan kanak-kanak yang berumur diantara enam bulan hingga tiga tahun.
Manakala, sawan bukan demam ialah yang berpunca bukan disebabkan oleh demam panas.
Namun begitu, sawan bukan demam terbahagi kepada tiga. Antaranya ialah
sawan grand mal, sawan petit mal, dan sawan psikomotor. Sawan grand mal
ialah yang ditandai dengan kehilangan ingatan, kekakuan badan, menahan nafas,
jatuh ke tanah melainkan jika ditahan, badan yang terketar-ketar dan berakhir
dengan kelesuan dan tertidur. Setelah sedar, mereka pening kepala, kebingunggan
dan mengantuk.
Selain itu, sawan petit mal pula ialah ditandai dengan sifat merenung jauh
seolah-olah pesakit sedang dilamun mimpi disiang hari. Kadangkala dia
mengenyitkan matanya beberapa kali secara tiba-tiba atau diikuti oleh
pergerakan pada kaki, tangan atau pipi muka beberapa kali.
Manakala, sawan psikomotor pula ialah perlakuan-perlakuan yang
disengajakan, tetapi tidak sesuai dengan keadaan. Pesakit seolah-olah seperti
dirasuk sambil mendecap-decapkan bibirnya beberapa kali atau melakukan
pergerakan bibirnya seperti menguyah. Pesakit juga mungkin bangun secara
tiba-tiba dari kerusinya dan berjalan sambil membuka baju. Ada juga yang
bercakap sendirian dan menggerak-gerakkan tangannya seolah-olah memandu kereta.
Jika perlakuannya dihalang, pesakit akan melawan atau pun merasa marah. Sawan
psikomotor berlangsung hanya beberapa minit sahaja dan tidak disertai oleh
pengerakkan badan yang keterlaluan atau pun terjatuh.
CIRI-CIRI FIZIKAL
Secara umumnya, penyakit epilepsy menyerang kanak-kanak tidak mengira sama
ada kanak-kanak itu di dalam kategori sebagai kanak-kanak istimewa atau tidak.
Di sini bermaksud kanak-kanak normal juga ada yang mngidap epilepsy.
Perkembangan fizikalnya adalah kognitif dan sosial.
Kanak-kanak yang mengalami terencat akal lazimnya juga akan menghadapi
epilepsy, tetapi semua pesakit epilepsy adalah terencat akal. Ada kanak-kanak
yang menghidapi epilepsy aktif seperti kanak-kanak normal, gembira dan ada
kalanya lebih pandai lagi daripada kanak-kanak normal. Dalam hubungan sosial
pula, kanak-kanak tersebut boleh bergaul dengan kanak-kanak normal yang lain.
Cuma semasa kanak-kanak tersebut mengalami epilepsy, keadaannya jauh berbeza
dengan kanak-kanak normal. Pada waktu itu, mereka tidak boleh berfikir dan
mengingatinya. Keadaan mereka agak lemah dan kepenatan seterusnya akan
tertidur.
Bagi kanak-kanak epilepsy yang mengalami kerencatan akal pula mempunyai fikiran
yang tidak keruan dan merungsingkan. Tindakan mereka diluar kawalan dan tidak
diduga seperti naik marah, membaling barang-barang, menghantuk kepala,
mencederakan diri dan sebagainya. Emosi dan fikiran mereka tidak stabil apatah
lagi apabila diserang epilepsy.
Terdapat masyarakat yang memandang negatif terhadap kanak-kanak kerencatan
akal dan dalam masa yang sama juga mengalami epilepsy. Oleh kerana itu,
pergaulan mereka agak terbatas. Ini disebabkan, ada yang beranggapan epilepsy
boleh berjangkit melalui air liur yang meleleh. Ibu bapa kanak-kanak tersebut
juga kadang kala tidak membenarkan anak-anak mereka bergaul dengan masyarakat
luar kerana merasa malu mempunyai anak epilepsy.
LANGKAH PENCEGAHAN
Terdapat beberapa langkah yang boleh diambil untuk mengelakkan daripada
menghidap epilepsy ini. Antaranya ialah jangan biarkan anak-anak yang mengalami
demam yang berpanjangan. Jika dibiarkan terlalu lama dan suhunya terlalu tinggi
akan menyebabakan anak-anak tersebut mengalami sawan demam. Oleh itu, seharusnya
ibu bapa segera membawanya ke klinik atau pun ke hospital. Terdapat juga ibu
bapa yang mengelap badan kanak-kanak terebut dengan tuala basah agar suhu
badannya akan turun.
Selain itu, elakkan kepala daripada terhantuk dengan kuat terutama dikalangan
kanak-kanak. Hantukan dan pukulan yang kuat boleh menimbulkan masalah saraf di
kepala. Masalah saraf di kepala mempunyai kaitan dengan kerencatan akal dan
hampir semua yang terencat akal mengalami epilepsy.
Disamping itu, dapatkan makanan yang seimbang bagi ibu-ibu yang mengandung.
Makanan yang seimbang ini mengandungi zat dan vitamin yang diperlukan di dalam
badan si ibu dan membantu pertumbuhan dan perkembangan janin. Kekurangan gula,
kalsium, atau magnesium di dalam darah boleh mengakibatkan epilepsy.
Malah, pastikan keadaan dan kelengkapan yang mencukupi sewaktu menyambut
kelahiran. Ini kerana epilepsy boleh berlaku dikalangan mereka yang lemas
semasa di dalam rahim ibu atau pun ketika dilahirkan. Sering kali kita
mendengar layanan-layanan yang kurang baik diberikan oleh pihak hospital kepada
ibu-ibu yang akan melahirkan anak. Sikap sambil lewa dan cuai ini kadang kala
menyebabkan si ibu bersalin seorang diri dan akibatnya ank tersebut lemas di
dalam rahim atau pun sewaktu dilahirkan.
Walau bagaimanapun, elakkan daripada terdedah dengan keracunan plumbum
khususnya bagi ibu-ibu yang mengandung. Keracunan plumbum ini termasuklah
seperti terdedah dengan cat, petrol dan sebagainya.
HIPERAKTIF (Attention Deficit Disorder)
Hiperaktif dipercayai berpunca daripada gangguan mekanisme sistem saraf
pusat (central nerves system). Punca permasalahan ini adalah disebabkan oleh
beberapa faktor. Faktor-faktornya ialah genetik, infeksi, kerosakan pada otak
dan masalah persekitaran rumah. Selain itu, ia juga berpunca daripada keracunan
(toksin), kekurangan zat makanan, alahan kepada makanan dan alahan kepada bahan
kimia.
Kanak-kanak hiperaktif mempunyai ciri-ciri tingkah laku seperti tumpuan
perhatian yang singkat, sentiasa resah dan tidak boleh duduk diam. Mereka tidak
mengendahkan arahan ibu bapa atau gurunya dan menunjukkan kedegilannya serta
susah dikawal dan didisplinkan. Oleh itu, kanak-kanak hiperaktif sering
mengalami masalah pembelajaran di sekolah kerana tabiatnya yang suka merayau-rayau,
tidak boleh duduk diam di tempatnya dan tidak mendengar arahan guru.
Adakalanya, kanak-kanak hiperaktif juga mempamerkan ciri-ciri
perkembangan bahasa yang lambat. Kesemuanya ini akan menyebabkan dia tidak
digemari oleh kanak-kanak lain dan mereka sering terasa terasing. Kanak-kanak
yang sebegini sering menyulitkan gurunya yang kebiasaannya terpaksa menjaga
empat puluh orang murid dalam satu kelas. Mereka tidak boleh menerima perhatian
yang khusus pada murid ini sahaja.
Selain itu, kanak-kanak hiperaktif ini juga mempunyai keupayaan intelek
yang baik tetapi oleh kerana sikap resah dan perangai impulsifnya, mereka sukar
dikawal di dalam suasana sekolah biasa. Kank-kanak seperti ini memerlukan
latihan khas berbentuk modifikasi tingkah laku untuk meningkatkan tumpuan
perhatiannya serta latihan yang menggunakan pendekatan satu dengan satu.
Guru-guru perlu sering meberikan peringatan kepada murid-murid ini sama
ada isyarat atau mengetuk meja untuk mendapatkan perhatiannya dari semasa ke
semasa. Adakalanya, pakar kanak-kanak perlu memberi ubat-ubat yang khusus yang
bertujuan untuk mengurangkan keresahan agar boleh menjalani latihan dan program
pendidikan dengan lebih berkesan lagi.
Walau bagaimanapun, hiperaktif ini mempunyai ciri-cirinya yang tersendiri.
Ciri-ciri khususnya ialah aktiviti fizikal yang agresif dan berlebihan serta
tindakan yang berlebihan terhadap rangsangan cahaya, bunyi, dan warna. Selain
itu, mereka ini tidur tidak tetap dan terlalu kerap menangis atau ketawa.
Disamping itu, mereka sukar memberi tumpuan terhadap permainan atau kerja yang
dilakukan dan mengubah aktiviti atau tindakan secara mengejut. Malah, mereka
sering mengamuk bila kehendaknya dihalang dan sukar menyesuaikan diri
serta berinteraksi dengan rakan sebaya.
3.8 SINDROM DOWN
3.8.1 Apa itu Sindrom Down
Ramai telah mendengar namun, ramai juga yang cetek pengetahuan mengenainya.
Ia bukan sejenis penyakit yang moden atau orang kaya malah sindrom down (SD)
tidak dikatakan penyakit. Sindrom Down tidak boleh diubati dan ia terjadi pada
kadar satu bagi setiap 650 kelahiran. Perkembangan mental dan fizikal
kank-kanak sindrom down lambat berbanding dengna kanak-kanak biasa. Oleh itu
akank-kanak sindrom down perlu pendidikan khas seawal mungkin agar dapat membawa
mereka berdikari. Sindrom Down terbahagi kepada tiga iaitu Trisomi,
Traslovation dan Mesiac. Tidak kira jenis Sindrom Down, kanak-kanak Sindrom
Dwon boleh dikenali melalui wajah mereka yang hampir sama.
Sindrom Down ialah penyakit konginetal apabila seseorang dilahirkan
mempunyai tiga salinan kromosom ini. Sebab itu jugalah, Sindrom Down di rujuk
dengan nama Trisomi 21. Dengan erti kata lain, mereka mempunyai satu kromosom
terlebih yang menyebabkan mereka dikategorikan Sindrom Down dan lain-lain
kromosom mereka adalah normal.
3.8.2 Apa itu kromosom
Kromosom adalah struktur yang terdapat nucleus sel-sel yang mengandungi
maklumat yang di warisi daripada ibu dan bapa. Ia mengandungi kod genetik yang
mengawal dan mengarah pembahagian pertumbuhan dan fungsi sel.
Seorang individu normal mempunyai 46 kromosom, setiap 23 di warisi daripada
ibu. Manakala bakinya di warisi daripada bapa. Setiap individu mempunyai kod
genetic yang unik (kecuali kembar seiras)Keunikan inilah yang menyebabkan
penampilan fizikal setipa individu yang berbeza-beza.
3.8.3 SEJARAH SINDROM DOWN
Penyakit ini sebenarnya sudah diketahui sejak 1860 oleh Dr.Langdon Down
dari Inggeris, tetapi baru pada awal tahun 60-an ditemukan diagnosisnya secara
pasti iaitu dengan pemeriksaan kromosom. Dahulu nama penyakit ini dikenal
dengan nama Mongoloid atau Mongolism kerana penderitanya mempunyai gejala
klinik yang khas, iaitu wajahnya seperti bangsa Monggol dengan mata yang sepet
dan bujur ke atas.
Tetapi setelah diketahui bahawa penyakit ini terdapat pada seluruh bangsa
di dunia dan adanya tuntutan dari perintah negara Mongolia yang menganggap
kurang sesuai terhadap pemberian nama tersebut , maka dianjurkan untuk
mengganti nama tersebut dengan Sindrom Down .
Terdapat beberapa kajian yang telah dilakukan oleh para saintis luar negara
.Pada tahun 1866 , seorang ahli fizik berbangsa Inggeris , John Lagdon Down (
1828 – 1896 ) telah menerbitkan penerangan pertama di dalam dunia perubatan
mengenai individu yang dilahirkan sebagai Sindrom Down .Kajian seterusnya
dilakukan pada tahun 1959 oleh Jerome Lejuene , seorang ahli fizik dari
Perancis . Beliau telah menemui penambahan kromosom pada kromosom yang ke -21 .
Bagi orang normal , bilangan kromosom 21 adalah 2 tetapi bagi pengidap Sindrom
Down mempunyai 3 kromosom .Pada tahun 1990, kromosom 21 adalah kromosom pertama
yang dirajahkan secara penuh .
CIRI – CIRI MASALAH FIZIKAL SINDROM DOWN
- Sifat Pada Kepala , Muka , Dan
Leher
Kanak –kanak Sindrom Down mempunyai ciri – ciri fizikal yang unik di mana
mereka mempunyai iras muka yang hampir sama seperti muka orang Monggol . Mereka
juga mempunyai pangkal hidung yang kemek .Jarak diantara dua mata jauh dan
berlebihan kulit di sudut dalam .Mata mereka sentiasa berair dan merah serta
mempunyai mata yang sepet iaitu bahagian luarya naik ke atas dan terdapat
lipatan pada kedua- dua sisi hidung yang menutupi bahagian dalam mata.
Saiz mulut adalah kecil yang sentiasa terbuka dan tidak tertutup rapat .
Saiz lidah yang tebal , kasar , dan pendek menyebabkan lidah selalu terjelir
.Pertumbuhan gigi mereka adalah lambat dan tidak teratur .Paras telinga adalah
lebih rendah . Kebiasaannya kepala mereka adalah lebih kecil dan agak leper
dari bahagian depan ke belakang manakala lehernya agak pendek .
- Sifat Pada Tangan dan
Lengan
Sifat- sifat yang jelas pada tangan adalah mereka mempunyai jari- jari yang
pendek dan jari kelingking membengkok ke dalam tapak tangan yang lebar dan
pendek .Kebiasaannya tapak tangan mereka hanya terdapat satu garisan .Jari dan
tangan mereka adalah lebar dan pendek serta berbonggol .
- Sifat Pada Kaki
Kaki agak pendek dan jarak di antara ibu jari kaki kedua agak jauh terpisah
dari tapak kaki .
- Sifat Pada Otot
Kanak-kanak Sindrom Down mempunyai otot yang lemah menyebakan mereka
menjadi lembik dan menghadapi masalah lewat dalam perkembangan motor kasar .
- Ciri-Ciri Lain
Kanak-kanak Sindrom Down juga mempunyai ciri-ciri lain seperti berbadan
gempal dan rendah serta agak bongkok . Mereka juga majority adalah berambut
lurus dan lembut . Kebiasaanya, kanak-kanak ini juga suka bermanja, bermain dan
bergembira diamna mereka mudah mesra serta dapat bergaul dengan baik . IQ
mereka pula adalah di antara 30-80 . Kebiasaannya, kecacatan mereka dapat
dikesan sebaik selepas lahir .
PUNCA-PUNCA KEJADIAN
Bagi ibu-ibu yang berumur 35 tahun ke atas semasa mengandung mempunayi
risiko ynag lebih tinggi untuk melahirkan anak Sindrom Down . Sembiloan puluh
lima peratus ( 95%) Sindrom Down disebabkan oleh kelebihan kromosom 21 .
Keadaan ini disebabkan oleh “kon-dysjustion” kromosom yang terlibta itu adalah
kromosom dua puluh satu di mana semasa proses pembahagian sel secara mitosis
pemisahan kromosom dua puluh satu tidak berlaku dengan sempurna .
Di kalangan lima peratus (5%) lagi kanak-kanak Sindrom Down disebabkan oleh
mekanisma yang dinamakan “tranlocation”. Keadaan biasanya berlaku oleh
pemindahan bahan genetic dari kromosom 14 kepada kromosom 21. Bilangan
kromosomnya normal iaitu 23 pasang atau jumlah kesemua 46 kromosom.
Mekanisna ini biasanya berlaku apda ibu-ibu di peringkat umur yang lebih
muda . Sebahagian kecil Sindrom Down disebabkan oleh mekanisma yang dinamakan
“mossic”.
JENIS-JENIS SINDROM DOWN
- Trisomi
Kanak-kanak Sindrom Down adalah kanak-kanak yang menghadapi masalah
fizikal, emosi dan intelek . Kanak-kanak jenis ini adalah berlaku disebabkan
penambahan pasangan kromosom 23+1 (pada kromosom nombor 21) yang sepatutnya 46
menjadi 47 .
Kelahiran Sindrom Down jarang berlaku di dalam sesebuah keluarga . Menurut
kajian nisbah kelahiran bagi ibu yang berumur kurang 25 tahun ialah 1:2000
kelahiran manakala nisbah kelahiran bagi ibu ynag berusia 35-39 tahun adalah
1:50 kelahiran dan bagi ibu ynag berusia 40 tahun nisbah kelahiran adalah pada
nisbah 1:30 kelahiran . Darjah kecerdasan Sindrom Down jenis trisomi ini ialah
antara 50%-80% .
- Translocation
Kelahiran jenis ini tidak membabitkan kebaikan kromosom dalam darah ibu
hamil. Sindrom Down (translocation) ini terjadi dalam dua cara .Cara yang
pertama ialah apabila secebis kromosom nombor 14 bercampur dengan kromosom
nombor 21 . Jika ibu pembawa kebarangkalian mendapat anak Sindrom Down adalah
10%-25%. Jika bapa pembawa kebarangkalian untuk mendapat anak Sindrom Down
adalah 3%-5%.
Cara kedua yanbg terjadi apabila secebis kromosom yang bernombor 21
bercampur dengan nombor yang sama . jika ibu pembawa kebarangkalian mendapat
anak Sindrom Down ini ialah di antara 50%-80%.
- Mosaic
Sindrom Down jenis ini adalah tidak ketara pada wajah murid-murid dan tidak
100% Sindrom Down . Kerosakan mental bagi murid-murid ini tidak teruk . Darjah
kecerdasannya adalah 80%-90%.
MASALAH KESIHATAN
- Masalah Jantung
Masalah jantung yang paling kuat berlaku adalah jantung berlubang seperti
Ventricullar Septal Defect (ASD) iaitu jantung berlubang di antara arteri kiri
dan kanan .
Masalah lain adalah termasuk salur ateriosis yang berkekalan ( Patent
Ductus Ateriosis / PDA) .Bagi kanak-kanak ini boleh mengalami masalah jantung
berlubang jenis kebiruan (Cynotic Spell) dan susah bernafas .
- Masalah Usus
Masalah usus biasanya dikesan
semasa awal kelahiran seperti :
1. Salur esophagus yang terbuka (atresia) ataupun tiada
saluran sama sekali di bahagian yang tertentu esofagus. Biasanya ia dapat di
kesan semasa ia berumur 1-2 hari di mana bayi mengalmai masalah menelan air
liurnya atau dikesan oleh doktod atau jururawat kerana mereka tidak dapat memasukkan
tiub untuk menyedut air perut semasa baru lahir .
2. Salur usus kecil duodenum yang tidka terbuka
penyempitan yang dinamakan “Hirshprung Disease”. Keadaan ini disebabkan oleh
sistem saraf yang tidak normal di bahagian rektum . biasanya bayi akan
mengalami masalah pada hari kedua dan seterusnya selepas kelahiran di mana
perut membuncit dan susah untuk buang air besar .
3. Salur usus rektum atau bahagian usus yang paling
akhir (dubur) yang tidak terbuka langsung atau penyempitan yang dinamakan
“Hirshprung Disease”. Keadaan ini disebabkan oleh sistem saraf yang tidak
normal di bahagian rektum . Biasanya bayi akan mengalami masalah pada hari
kedua dan seterusnya selepas kelahiran di mana perut membuncit dan susah untuk
buang air besar .
- Masalah Lain
Kanak-kanak Sindrom Down mungkin mengalami masalah Hipotiroidism iaitu
kurang hormone tairiod . masalah ini berlaku di kalangan 10% kanak-kanak
Sindrom Down .
Kanak-kanak Sindrom Down mempunyai ketidakstabilan di tulang-tulang kecil
di bahagian leher boleh menyebabkan berlakuany penyakit lumpuh di mana ianya
berlaku di kalangan 10% kanak-kanak Sindrom Down . Sebahagian kecil mereka
mempunyai risiko untuk mengalami kanser sel darah putih iaitu leukemia .
Selain itu kanak-kanak Sindrom Down mudah mendapat selesema, radang
tengkorok dan radang paru-paru . Mereka juga menghadapi masalah kurang
pendengaran dan penglihatan yang kurang jelas
LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN
Walaupun Sindrom Down sejenis penyakit yang di anggap serius tetapi ia
boleh di cegah . Terdapat beberapa langkah dalam pencegahannya . Pencegahan
tersebut meliputi ibu-ibu yang mengandung .
Para ibu sememangnya tidak digalakkan untuk mengandung setelah usia mereka
mencecah atau melebihi 35 tahun . Tetapi keadaan ini sememangnya menjadi
masalah pada masa kini kerana kebanyakkan golongan wanita lebih cenderung atau
lebih mementingkan kerjaya daripada memikirkan tentang rumah tangga . Oleh itu
mereka telah mengambil langkah untuk berkahwin lambat . Keadaan ini telah
menyebabkan mereka lewat mengandung dan kesuburan mereka akan terjejas . Oleh
itu, terdapatnya pelbagai informasi yang disiarkan oleh media massa kita
hendakklah mengambil berat tentangnya kerana ia boleh dijadikan panduan dalam
kehidupan berkeluarga .
Jika seseorang ibu pernah mengalami masalah keguguran atau pernah
melahirkan anak yang cacat, mereka hendaklah merujuk kepada doktor atau pakar .
Cara yang sebegini adalah untuk mengetahui punca-punca yang menyebabkan
kelahiran anak cacat ataupun Sindrom Down . Melalui pemeriksaan ini juga , kita
dapat mengetahui penyebabnya, seterusnya ibu itu boleh mengambil langkah
pencegahan yang segera . Kita amat mementingkan pencegahan adalah disebabkan
kerana jika kehamilan sudah terjadi, pencegahan untuk merawtanya tidak mungkin
lagi dapat dijalankan walaupun dengan melakukan pemeriksaan darah atau kromosom
dari cairan serta ari-ari seseorang seperti yang telah dinyatakan .
Disamping itu dengan adanya kemudahan teknologi yang cangggih dalam bidang
perubatan sekarang, ibu-ibu yang mengandung kini boleh menjalani ujian untuk
mengesan gejala Sindrom Down sebagai langkah pencegahannya . Kaedah ujian ini
adalah satu langkah pencegahan yang boleh dilakukan dalam tempoh yang terdekat
iaitu dalam tempoh bulan pertama ketika kehamilan sedang berlaku . Prosedur ini
tidak mendatangkan kesan serta menyakitkan si ibu . Ia juga kurang merbahaya
bagi bayi di dalam kandungan dan kaedah ini juga tidak melibatkan pengmbilan cecair
dari dalam rahim ibu . Namun begitu, wanita yang berusia 37 tahun dan ke atas
berkemungkinan anak atau bayi Sindrom Down adalah kira-kira satu dalam setiap
138 kehamilan di dunia . Oleh itu, prosedur yang terbaru yang dikenali sebagai
Ujian Imbasan Kehamilan Tiga Bulan Pertama, atau FTPS dapat memberikan
penilaian yang lebih tepat mengenai kemungkinan Sindrom Down . Ujian boleh
dijalankan oleh ibu-ibu mengandung dari minggu 11 hingga minggu 14 kehamilannya
.
UJIAN MENGESAN ANAK YANG CACAT
Jika seseorang wanita itu menglami kehamilan, maka mereka boleh melakukan
ujian untuk diuji selnya bagi bayi yang sedang membesar dalam kandungannya . Ia
merupakan satu kaedah yang baru dan ia juga dinamai sebagai Penempelan Vilus
Korion dan kaedah ini membolehkan seseorang doktor mengambil sel ini pada
minggu yang kelima kehamilannya .
Kaedah tersebut dilakukan dengan memasukkan, satu tiup pig yang halus serta
melalui vagina ibu seterusnya ke adlam uterus . Dengan bantuan Ultrasound juga,
ia dapat memberikan gambaran tentang kandungan uterus dan koroin, iaitu sau
membran yang melingkumi bayi dalam kanduang yang sedang membesar itu .
Seterusnya penyedut akan digunakan untuk mengeluarkan satu sample Vilus
Korion, melaluinya sambungan bak pokok bagi Korion dapat di lihat . Sel-sel ini
dalah merupakan sel yang mengandungi kromosom dan genetic ynag sama seperti
bayi dan ia boleh diuji bagi pengesanan sebarang kecacatan genetik . Contohnya,
satu Kariotip akan menunjukkan sama ada bayi yang akan dilahirkan pengidap Sindrom
Down atau sebaliknya .
Di samping itu juga, terdapat dua lagi akedah ujian yang lain boleh
digunakan untuk mengumpul sel bagi melakukan ujian . Amniosentesis dilakukan
pada kira-kira minggu keenam belas kehamilan si ibu . Manakala bagi
amniosentesis,. Sebatang jarum panjang yang digunakan untuk mengeluarkan
sedikit bendalir Amnium dan sel fetus . Selepas sel dikultus, maka analisis
serta ujian kromosom yang boleh mengesan kekurangan biokimia boleh dijalankan .
Dalam fetoskopi, serta periskop yang kecil denga satu sumber cahaya sejuk
disisipkan melalui satu belahan yang kecil di dalam uterus . Melalui kaedah ini
ia membolehkan kita melihat sebahagian kecil fetus di dalam dan mengambil
sampel kulit serta darah bagi tujuan untuk dilakukan ujian .
MURID PINTAR CERDAS
DEFINISI
Ahli biologi mengatakan pintar cerdas sebagai kebolehan luarbiasa yang
dimiliki oleh seorang individu yang melakukan adaptasai dan manipulasi terhadap
keadaan dan perubahan persekitaran . Sebagai contoh ialah sensitive dan juga
diam .
Stanford Binet (1916) pintar cerdsa merupakan kepada keupayaan seseorang
untuk memahami, membuta pertimbangan dan penakulan denagn bijak . Manakala
Lewis Terman (1916) pula menyatakan bahawa pintar cerdas sebagai individu ynag
berkebolehan berjiwa secara abstrak iaitu lebih jauh daripada orang biasa
.Mengikut pendapat Marland (1972) kanak-kanak yang dikenlapasti oleh pihka yang
berkelayakkan profesional sebagai individu ynag memiliki kebolehan tinggi dan
berkeupayaan mencapai kecemerlangan . Di samping itu, menurut pusat
perkembangan kurikulum Malaysia , pintar cerdas adalah kanak-kanak yang maju
dalam pembelajaran dan menerima pelajaran lebih awal dan cepat daripada
kanak-kanak normal . Mereka dapat membuat kerja sekolah dengan cepat, sempurna
serta mempunyai bakat menyeluruh dalam bidang yang tertentu .
Kesimpulannya ialah pintar cerdas merangkumi satu kombinasi yang istimewa
dan tinggi, (Superiol General Abilities), pencapaian kreatif pada tahap yang
lebih bermotivasi tinggi untuk belajar dan berjaya .
PUNCA-PUNCA PINTAR CERDAS
- Faktor Genetik
Perwarisan daripada ciri-ciri fizikal ibu bapa, boleh dibeza-beza jika di
lihat persamaan dan perbezaan anak-naka dalam keluarga . Kebanyakkan pakar
bersetuju bahawa asas potensi mental seseorang sememangnya diwarisi daripada
ibu bapa . Namun begitu tiada alat yang dapat mengukur kebenaran faktor genetik
.
- Faktor Persekitaran
Pengalaman melalui asuhan merupakan salah satu daripada factor yang lebih
dominan dan membnatu dalam perkembangan serta meningkatkan kepintaran
seseorang. Keadaan sekeliling seseorang individu yang membesar adalah faktor
penentu untuk menentukna sejauhmana bakat dan kepintaran yang diwarisi
berkembang .
CIRI-CIRI MASALAH FIZIKAL PINTAR CERDAS
Ciri-ciri kanak-kanak yang mengalamai masalah fizikal dalam pintar cerdas
ialah mempunyai semangat inkuiri dan perasaan curiga . Kebolehan yang luar
biasa, suka bertanya dan berminat untuk mendapatkan jawapan yang terkini .
Mereka yang terdiri dariapda golongan ini juga berciri-cirikan seperti
sangat kreatif teruatamyan dalam menguasa dalam kemhairan yang mampu untuk
menghasilkan sesuatu yang abstrak da mempunyai idea-idea yang kreatif dan
kadang kala mereka di anggap pelik .
Di Samping itu, mereka juga bercirikan seperti suka mencuba sesuatu yang
dianggap sukar oleh orang lain . Mereka juga boleh bercakap, membaca, menulis
dan memahami percakapan orang dewasa pada peringkat umur yang awal dan
mempunyai perbendaharaan kata yang kemas . Selain itu, mereka juga dikatakan
mempunyai tahap penumpuan yang lama terhadap sesuatau perkara terutamanya dalam
aspek kemahiran dan mereka juga mempuyai tenaga yang banyak dan dikatakan
begitu aktif serta mampu bersesosial dengan cepat . Kanak-kanak yang
diketegorakan dalam masalah ini juga mempunyai daya keistimewaan yang hampir
sama dengan kanak-kanak normal ynag biasa . Mereka juga turut mempunyai daya
kepimpinan dan ketua yang lebih dominant serta “superior” di kalangan rakan
sebaya .
MASALAH KESIHATAN
JENIS-JENIS KECERDASAN DAN KEBOLEHAN ( DR.GARNER )
- Verbal-Linguistik
Mereka berkebolehan dalam menggunakan kata-kata secara berkesan dalam lisan
dan penulisan .Golongan ini juga amat peka terhadap pelbagai fungsi bahasa
terutamanya kebolehan dalam merangsang emosi .
- Logik dan Matematik
Kebolehan dalam menakluk, menyelesaikan masalaah yang komplek, membuat
perkaitan seperti menyoal, kritis, cekap dalam membuat pengiraan dan
perbandingan . Mereka juga cukup cekpa dalam menyelesaikan masalah yang
berkaitan dengan komputer .
- Existentian
Kanak-kanak ynag terdiri daripada golongan pintar cerdas adalah amat
berminat tentang hayat, evolusi manusia dan kematian .
- Visual-Ruang
Mereka berkebolehan dalam mengesan dan menggambar bentuk, ruang,warna dan
garisan. Selain itu mereka berkebolehan dalam mempersembahkan idea visual dan
mengesan grafik . Berkebolehan juga dalam bidang seni, kreatif dalam
menggunakan warna, membaca peta dan mempunyai daya imaginasi yang kuat .
- Muzik
Kanak-kanak dari masaalh pintar cerdas adalah amat berkebolehan dalam
mengsan nada, melodi termask kemahuan dalam mengenal logo dan mengubah tempo /
irama dalam melodi yang mudah . Mereka juga boleh merekodkan memori auditori .
Murid yang mempunyai kecerdasan ini gemar belajar dalam masalah pengjaran lisan
dan suka akan aktiviti yang jenis bersifat tarian .
- Interpersonal
Kebolehan dalam memahami perasaan, motivasi, tabiat serta hasrta orang
lain. Mereka boleh bekerjasama dalam kumpulan serta berkomunikasi secara lisan
atau tanpa lisan . Murid-murid ini yang tergolong dalamkecerdasan ini akan
belajar dengan lebih berkesan lagi melalui pembelajaran koorperatif, pengajaran
dengan rakan sebaya akan penglibatan dalam perbincangan kelas . Kebolehan dalam
menjayakan sesuatu perhubungan dan kebolehan bersosialis. Selain itu,
murid-murid daripada masalah pintar cerdas ini juga berkebolehan dalam memahami
diri sendiri dari segi kekuatan, kelemahan, hasrat dan keinginan termasuk
kemahiran yang membandingkan diri sendiri dengan orang lain dan mengetahui
bagaimana untuk mengawal perasaan . Mereka juga turut berkebolehan dalam
memahami perasaan orang lain dan mempunyai daya tumpuan dan refleksi yang tinggi
dan golongan pintar cerdas ini juga suka bekerja secara bersendirian .
- Kinestetik
Berkebolehan dalam menggunakan badan untuk menyatakan idea, perasaan dan
untuki menyelesaikan masalah termasuk masalah fizikal seperti koordinasi,
fleksibiliti, kepantasan dan keseimbangan .Murid-murid pintar cerdas ini juga
amat mahir dalam memanipulasi objek dan aktiviti yang melibatkan motor halus
dan motor kasar NATURALS.Di samping itu juga mereka juga turut berkebolehan
dalam mengenal, mengklasifikasi dan menghargai tumbuhan bahan galian dan haiwan
serta berkebolehan dalam melihat perhubungan dan pula yang rapat antara
tumbuhan dan juga antara kehidupan haiwan .
- Perkembangan Fizikal
Pada dasarnya kanak-kanak pintar cerdas mengalami pertumbuhan fizikal yang
sama .
No comments:
Post a Comment