Monday, September 22, 2014

Kategori Kanak-Kanak Pendidikan Khas

Assalamualaikum...untuk pengetahuan semua pembaca, kanak-kanak berkeperluan khas atau kanak-kanak istimewa ini terdiri daripada banyak kategori. Tidak semua manusia dilahirkan dengan sempurna.. Setiap individu itu mempunyai banyak kelebihan dan kekurangan masing-masing. Kita perlu belajar untuk menghargai orang lain agar hidup kita lebih berguna.... (^_^)
AUTISME

      SEJARAH

Victor “Wild Boy of Aveyron” (1799) ditangkap di dalam hutan di selatan Perancis dan dibawa ke Paris untuk ditempatkan di institusi orang pekak. Jean Marc Garpard Hard telah menerima dan cuba mengajar Victor dengan menyediakan ABM yang khas. Dalam pemerhatian Hard, Victor memperlihatkan beberapa cirri-ciri yang abnormal. Antaranya ialah seperti tidak bercakap, menghayun badan ke hadapan dan ke belakang, tidak menunjukkan perasaan bergatung kepada sesiapa dan tidak menunjukkan perhatian kepada sesuatu. Selain itu, ia juga tidak memandang objek atau orang, tiada reaksi walaupun dilepaskan tembakan dibelakang kepala, tetapi memberi reaksi bila mendengar  bunyi kulit kacang yang dilepaskan dengan perlahan. Di samping itu, ia juga tidak suka bermain dengan alat permainan tetapi suka berain dengan air dan menunjukkan reaksi sentuh kain, tangan dan muka yang mereka yang dikenali.

Sebelum Leo Kanner menjelaskan keadaan gangguan autisma pada tahun 1943, kanak-kanak yang menunjukkan ciri-ciri autisma infatil dianggap mengalami psikosis yang bermula dalam usia yang muda. Ada yang gangguan ini dianggap sebagai sejenis gangguan skizofrenia. Oleh sebab ganguan skizofrenia memerlukan cirri-ciri gangguan fikiran dan setelah di sedari bahawa kanak-kanak belum boleh bercakap dan perkembangan kognitifnya masih dalam fasa awal lagi, maka gangguan ini tidak mungkin ada pada persamaan dengan gangguan skizofrenia. Satu daripada ciri yang penting dalam skizofrenia adalah seperti mendengar suara ghaib, tidak mungkin akan dialami oleh kanak-kanak yang belum boleh bertutur. Ekoran itu, Leo Kanner mengkategorikan gangguan yang dialami oleh kanak-kanak ini sebagai gangguan autisme infatil.

Walau bagaimanapun, Kasper Hauser dilahirkan 1828 tiba di Nurenberg dengan membawa surat untuk memohon kepada ketua askar untuk berkhidmat kepada raja. Beliau mengucapkan “I want to be a horseman like my father was” dan mengulangnya berkali-kali dan  cirri-ciri ini merupakan autisme. Ciri-ciri sikap Kasper yang lain ialah cakap berulang, tidak faham apa yang dicakapkan kepadanya, sukakan bilik gelap dan alat permainan, berupaya menurut perintah, minat menulis dan melukis serta daya ingatan yang tinggi.

Selain itu, bagi Eugen Bleuler (1919) ialah orang yang pertama menggunakan perkataan autisme. Ini merujuk kepada kurang atau tidak ada perhubungan dengan orang lain dan dunia luar.

DEFINISI AUTISME

Menurut Thevarthen Aitken, Papoudi dan Robert (1998) perkataan autisme merupakan gabungan  dua huruf  Greek iaitu ‘aut’ yang bermakna diri dan ‘ism’ yang membawa makna orientasi atau keadaan. Oleh itu, autisme boleh didefinisikan sebagai kedaan seseorang yang tidak biasa dengan dirinya.

Autisme berasal daripada perkataan Yunani bermaksud ‘autos’ atau tiada keupayaan dan tidak boleh berinteraksi sosial. Autisme, autisma dan autistik adalah perkataan yang digunakan bagi menerangkan tentang sejenis penyakit dimana pesakitnya tidak sedar akan keadaan persekitarannya dan berada seolah-olah seperti di dalam dunianya.

Autisme adalah ketidakmampuan yang mungkin di derita seumur hidup oleh seseorang yang menyebabkan ia tidak dapat mengerti tepat apayang mereka lihat, dengar dan juga melalui indra mereka. Ini mengakibatkan masalah yang cukup berat pada hubungan sosial, komunikasi dan perilaku.

Nama-nama yang lain yang diberikan untuk menjelaskan autisme bagi kanak-kanak adalah autisme infatil, psikosi infatil, autisme kanak-kanak, psiko simbiotik, skizofrenia kanak-kanak dan sindrom skizofrenia kanak-kan

CIRI-CIRI FIZIKAL

Sekarang ini sering mendengar tentang autisme, yang banyak terjadi kepada anak-anak. Ini disebabkan ibu bapa lebih peka da mengambil berat akan pekembangan anak-anak. Perkembangan yang bermula dari kelahiran sehingga pra sekolah. Ibu bapa kini amat sensitif jika anak-anak mereka tidak seperti kanak-kanak lain.
Autisme adalah gangguan kognitif atau gangguan sukar untuk  gangguan tingkah laku sosial dan sukar untuk berbicara. Data statistk menyatakan, 50% terdapat gejala gangguan mental retardasi.
Di Amerika syarikat, seorang anak dinyatakan kanak-kanak autisme setelah berusia enam tahun setelah mengalami pemeriksaan yang rapi. Manakala, di Indonesia, menjelang dua tahun ibu bapa telah mengandaikan anak mereka sebagai kanak-kanak autisme disebabkan tidak boleh berbicara dan terdapat cirri-ciri kanak-kanak autisme. Kemudian, pemeriksaan oleh pakar juga akan dilakukan.
Sehingga kini, para ahli belum dapat memberi keputusan yang tepat penyebabnya. Tetapi, dari penelitian kanak-kanak autisma ini mempunyai kelainan pada otak yang disebabkan gangguan perkembangan pada saat kehamilan dan gangguan hati yang menimbulkan gangguan saraf dan jiwa.
Dengan itu, ciri-ciri yang ada boleh kita perhatikan dapat membantu kita mengesan lebih awal untuk memberi perhatian yang sewajarnya kepada kanak-kanak ini. Antaranya ialah berlaku sebelum berumur dua puluh dua tahun, berlaku berkekalan, sukar berhubung secara bermasyarakat, sukar berkomunikasi dan sukar menerima perubahan dari kebiasaan. Selain itu, ia juga sukar memberhentikan dari perlakuan yang berulang, gemar menyendiri, tidak mengendahkan keadaan sekeliling dan suka hidup bersendirian. Di samping itu, ia juga berkecenderungan kepada objek yang bergerak, serang yang pendiam, sangat menyayangi sesuatu objek yang disukai dan sangat susah untuk mengubah sesuatu yang telah dilakukannya setiap hari.

MASALAH KESIHATAN

Dalam Seminar bertajuk Autisma dan Penanganannya beberapa waktu lalu, Dr Melly Budhiman (Ketua Yayasan Autisma Indonesia) menghuraikan autisma sebagai gangguan perkembagan yang luas dan berat. Gangguan perkembangan tersebut mencakupi bidang kounikasi, interaksi dan perilaku. Gejala ini timbul sebelum anak mencapai usia tiga tahun. Pada sebahagian anak, gejala tersebut sudah nampak sejak lahir.

Penyebabya, gangguan pada perkembangan susunan saraf pusat yang mengakibatkan fungsi otak terganggu. Autisma biasa terjadi pada sesiapa sahaja. Perbandingan antara lelaki dan perempuan adalah tiga nisbah satu. Seseorang ibu yang sentiasa peka memantau perkembangan anaknya akan mudah melihat beberapa keganjilan sebelum anak itu mencapai usia satu tahun. Perkara yang paling menonjol adalah sangat kurangnya kontak mata.

Sebahagian kecil pesakit autisma sempat berkembang normal. Namun, sebelum mencapai usia tiga tahun, perkembangannya terhenti. Kemudian mulai nampak gejala-gejala autisme. Biasanya gejala-gejala tersebut kian jelas setelah anak mencapai usia tiga tahun.

Namun begitu, terdapat beberapa gejala yang boleh berlakunya autisma ini. Antara gejala-gejala tersebut ialah terjadinya gangguan komunikasi verbal mahupun non-verbal seperti terlambat berbicara, meracau, sering meniru, sering menarik tangan orang yang berdekatan agar melakukan sesuatu untuknya. Selain itu, terjadinya gangguan interaksi sosial seperti menghindari tatapan mata orang lain, lebih asyik bermain sendiri, dan menolak bila dipeluk.

Di samping itu, berlaku juga gangguan pada perilaku yang berlebihan, misalnya tidak boleh diam dan mengulang-ulang gerakan tertentu.atau gangguan perilaku kekurangan, misalnya diam dengan tatapan mata kosong atau bermain sambil menonton. Malah, terjadinya gangguan emosi iaitu tidak ada atau kurangnya empati, tertawa-tawa, menangis atau marah-marah sendiri dan sering memgamuk. Selain itu, terjadi juga gangguan persepsi sensoris seperti suka mencium-cium atau menjilat-jilat benda apa saja, sukar untuk mendengar suara keras, dan tidak boleh diraba.
Untuk mendiagnosis autisme infatil, menurut Melly, tidak memerlukan pemeriksaan canggih seperti CT-scan. Diagnosis ditegakkan berdasarkan gejala klinis yang tampak, yang menunjukkan penyimpangan.

Dalam pada itu, mereka yang sedemikian hanya berminat tentang diri mereka sendiri dan sangat menarik diri dari kenyataan. Pada anak-anak ini, kelainan perilaku ini terlihat dari ketidakmampuan anak tersebut berhubungan dengan orang lain. Seolah-olah mereka hidup dalam dunianya sendiri dan menggunakan bahasa atau ungkapan yang difahami oleh mereka.

Namun begitu,mereka menunjukkanciri-ciri seperti perkembangan terlambat, terutama dalam perlakuan dasar hidup bermasyarkat. Mereka juga yang mengalami masalah ini suka bermain sendirian atau tidak mahu berkumpul dengan anggota keluarga atau orang lain. Malah, mereka juga lesu dan tidak pedulikan orang lain yang cuba untuk berkomunikasi dengannya.

Selain itu, mereka ini sedikit atau tidak mempunyai kontak mata. Di samping itu, mereka mengerjakan sesuatu tanpa berfikir panjang dan berperangai buruk jika dilarang akan membangkitkan kemarahan. Pada umumnya pertumbuhan jiwa terkebelakang seperti orang yang cacat mental. Dari beberapa segi pula, anak tersebut mempunyai kelebihan tertentu dan sangat pandai misalnya dalam menggambar, matematik, muzik atau melukis.

LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN

Punca gangguan autisma ini masih belum di fahami begitu mendalam. Oleh itu, bentuk rawatan untuk kanak-kanak autisma belum ada lagi yang boleh dikatakan memberi kesan. Hanya yang boleh diubah setakat ini ialah tingkahlaku sahaja mengikut terapi tingkahlaku yang sedia ada. Ini bertujuan menggalakkan perkembangan yang sihat dan seberapa normal yang boleh mengikut keperluan setiap kanak-kanak autisma.

Yang paling penting sekarang adalah membuat diagnosis dengan teliti dan tepat bagi mengesahkan  sama ada kanak-kanak ini mengalami autisma atau tidak. Setelah pasti, barulah diberitahu kepada ibu bapanya. Ini kerana rawatan awal perlu diberikan seawal yang mungkin supaya latihan dan didikan untuk membolehkan kanakkanak ini menggunakan dan memahami bahasa dapat dilaksanakan sebelum berumur lims tahun. Oleh itu, rawatan dalam bentuk pendidikan awal dan terapi tingkahlaku amat penting bagi kanak-kanak ini.

Segala didikan perlu diberi sedikit tetapi berulang-ulang. Rawatan perlu dibuat bersama ahli lain, seperti jurupilih tatacara, guru-guru dan ibu bapa. Rawatan didapati lebih berkesan sekiranya dilakukan dirumah sendiri atau di sekolah khas yang berdekatan dengan rumah kediamannya serta sekumpulan murid autisma lain, tetapi tidak melebihi empat atau lima orang murid dalam setiap kumpulan. Dari segi komunikasi pula, kanak-kanak ini perlu diberi peluang bergaul dengan kanak-kanak normal apabila keadaan mereka lebih baik. Kanak-kanak ini tidak digalakkan duduk disekolah berasrama kerana dikuatiri akan lebih memburukkan keadaan mereka, yang boleh menyebabkan interaksi bersama-sama ahli keluarga mereka akan terjejas.

Manakala dari segi rawatan pula, terdapat dua jenis rawatan menerima sokongan emperikal adalah modifikasi tingkahlaku atau Applied Behavior Analysis (ABA) dan penggunaan vitamin B6 dengan tambahan magnesium. Modifikasi tingkahlaku merangkumi pelbagai strategi tingkahlaku seperti peneguhan positif dan time outy, untuk menigkatkan tingkahlaku yang bersesuaian seperti komunikasi dan tingkahlaku yang tidak bersesuaian seperti tingkahlaku mencederakan diri. Lebih kurang 45% daripada kanak-kanak autisma dapat meningkatkan kesedaran dan tumpuan perhatian setelah mengambil vitamin B6 dengan magnesium. Terdapat juga beberapa zat makanan pelengkap dan Di- Methy-Iglycine (DMG). DMG banyak membantu kearah tingkahlaku yang baik dan terdapat banyak laporan anekdot untuk menggalakan kemahiran komunikasi.

Selain itu, ada juga ubat-ubatan seperti Haloperidol untuk mengawal tingkah laku yang tidak diingini boleh diberi tetapi sekiranya kanak-kanak autisma ini terlalu lasak (hiperaktif) sehingga menganggu tidurnya. Dari segi peranan ahli keluarga, mereka juga perlu memberi bantuan agar kanak-kanak ini tidak terabai. Mereka boleh mengikuti pertubuhan seperti NASOM (Nasional Autistic Society of Malaysia) untuk membantu keperluan kanak-kanak autisma dan keperluan keluarga boleh ditubuhkan. Kebanyakkan ibu bapa akan mendapat manfaat setelah menjadi ahli dalam pertubuhan ini.

          CEREBRAL PALSY
SEJARAH

Cerebral Palsy ialah perkataan yang menerangkan berkenaan golongan kurang upaya yang menghalang dan menghadkanpergerakan psikomotor seseorang individu itu. Setakat ini tidak terdapat satu sebab yang spesifik kenapa berlakunya Cerebral Palsy. Walaubagaimanapun ia bolehlah dikaitkan dengan kerosakan otak sebelum, semasa atau selepas kelahiran seseorang kanak-kanak itu. Pihak perubatan bertanggungjawab untuk memastikan ibu mengandung memperolehi penjagaan yang betul semasa mengandung, proses kelahiran dan selepas melahirkan anak.

Kekurangan oksigen ke otak atau trauma semasa proses kelahiran akan menyebabkan berlakunya Cerebral Palsy. Bayi yang tidak mendapat cukup oksigen akan menyebabkan kerosakan di otak. Bayi yang mengalami kerosakan otak ketika usia mencapai enam bulan, biasanya mengalami perkembangan yang lambat.


DEFINISI

Cerebral Palsy (lebih dikenali sebagai Spastik) ialah satu keadaan yang berpunca daripada kecacatan otak. Menurut kajian seorang sukarelawan JOVC, Encik Yasuko Kunimori yang berkhidmat di bawah Jabatan Perkhidmatan Kebajikan Am, Sandakan Sabah, dalam bukunya yang bertajuk “Satu Projek Klasifikasi Kecacatan” mengatakan Cerebral bermaksud otak, Palsy pula bermaksud kurang atau tidak berupaya mengawal pergerakan otot-otot.

Chua Tee Tee dan rakannya Koh Koh Boon di dalam buku bertajuk, “Pendidikan Khas dan Pemulihan” mengatakan Cerebral Palsy bermaksud kelumpuhan akal yang menganggu pergerakan tubuh. Dari sumber yang diperolehi daripada Unit Pemulihan Carakerja Hospital Melaka, Cerebral Palsy adalah gangguan pergerakan, posture, dan sebagainya yang disebabkan kerosakan atau kegagalan perkembangan normal dalam otak.

Deborah Deutsch Smith dan Ruth Luckasson menulis di dalam “Introduction To Special Education: Teaching In An Age Of Challenge”, the term Cerebral Palsy literally means muscle paralysis whose cause is in the brain. Exceptional Learners- Introduction to Special Education, Daniell P. Hallahan dan James M. Kauffman, 1978 menulis Cerebral Palsy is not a disease. It is rather condition that is nonprogressive and noninfectious…

Berasaskan kepada sumber-sumber tersebut, maka Cerebral Palsy didefinisikan sebagai satu pergerakan anggota badan yang tidak dapat dikawal sepenuhnya oleh kerana terdapat gangguan, kecederaan atau kelumpuhan di dalam otak.


CIRI-CIRI FIZIKAL

Kanak-kanak ini mempunyai otot-otot yang tegang dan kecut. Gerakan tersentak-sentak dan kurang berkoordinasi serta mungkin tidak dapat mengenggam benda dengan jari. Sekiranya cuba mengawal pergerakan, pergerakan itu akan bertambah tersentak-sentak. Semasa cuba mengambil sesuatu benda, tangan mungkin melambai-lambai, muka kerenyot dan lidah yang terjulur.

Mereka mungkin tidak dapat mengawal otot-otot bibir, lidah dan kerongkong menyebabkan air liur meleleh. Gerakan mereka adalah tidak stabil dan mereka seolah-olahcuba menstabilkan badan. Semasa berjalan mereka tersandung-sandung dengan gaya berjalan semacam gunting, berdiri atas jari kaki dengan lutut yang bengkok dan menuju bahagian dalam.

Kanak-kanak Cerebral Palsy tidak boleh mengeluarkan suara, iaitu mereka tidak boleh memanggil ibu bapanya atau mengeluarkan “babling sound”. Mereka juga tidak memahami apa yang dikatakan kepadanya. Selain itu mreka hanya akan bertindak balas terhadap bunyi yang kuat ataupun tidak bertindak balas langsung terhadap bunyi. Dari segi masalah penglihatan, kanak-kanak ini juling ataupun mengalami mistagmus iaitu pergerakan bola mata yang berterusan.

CIRI-CIRI KSIHATAN

Kanak-kanak ini akan menngalami kesukaran menghisap, menelan dan mengunyah makanan. Ini sering menyebabkan mereka muntah. Kanak-kanak juga akan serta merta mengigit makanan yang diletakkan di dalam mulut mereka dan sukar untuk dikeluarkan semula.
Mereka juga mengalami kesukaran bernafas, pernafasan mereka menjadi kencang, dan bising. Kanak-kanak ini juga mengalami kesukaran untuk tidur, mereka kerap terjaga di waktu malam dan sering menangis.

Kanak-kanak Cerebral Palsy mungkin akan mengalami kerencatan akal jika didapati mereka tidak pernah tersenyum, tidak mengenali ibu bapanya, sentiasa tidur, tidak bertindak balas atau tidak berminat terhadap keadaan sekelilingnya.

Pergerakan psikomotor adalah terbatas, mereka tidak boleh berjalan atau duduk sendiri atau menggunakan tangan sendiri. Ada yang boleh belajar berjalantetapi ramai yang menggunakan kerusi roda, braces atau peralatan lain. Sesetengah mengalami masalah menyuap makanan, menghisap atau menelan. Mereka bergantung kepada orang lain untuk makan atau ke tanda

JENIS-JENIS CEREBRAL PALSY


  • Spastik

Kecacatan ini disebabkan pada bahagian korteks motor yang boleh mengakibatkan kehilangan kawalan terhadap otot-otot yang boleh dikawal (voluntary muscle). Menyebabkan koordinasi pergerkan menjadi susah, di mana stimulasi menyebabkan ketegangan otot-otot. Ini seterusnya akan mengakibatkan getaran dan ketidakseimbangan yang menghalang pergerakan yang sempurna dan lancar. Kumpulan ini merupakan kumpulan yang terbesar di kalangan kanak-kanak yang menghidap Cerebral Palsy atau kelumpuhan otak.


  • Atetosis

Kerosakan berlaku pada bahagian “basal ganglion”. Atetosis dicirikan oleh pergerakan “writhing” yang perlahan dan tidak boleh dikawal. Bahagian bahu, muka, kaki, tangan dan lengan menjadi sasaran utama. Sering kali juga ia melibatkan otot-otot tekak dan diapnram yang menyebabkan pertuturan menjadi payah dan tidak jelas. Mereka juga mengalami masalah mengawal pengluaran air liur.


  • Ataksia

Kerosakan pada bahagian serebelum otak. Ini menyebabkan kesulitan mengawal imbangan badan yang boleh dikesan dari perawakan dan pergerakan seseorang spastik. Pergerakan  adalah kekok dan teragak-agak, pertuturan kurang jelas dan juga didapati ia sentiasa meliuk-likkan badannya. Pendengarannya juga turut terjejas.


LANGKAH-LANGKAH PEMULIHAN:


  • Rawatan Pemulihan Anggota (fisioterapi)

Memberi latihan kepada kanak-kanak spastik menggunakan anggota, terutama kaki dan tangan dengan bantuan alatan seperti ‘kaliper angkup’, ‘walking aid’, asut khas, kerusi perawakan (posture chairs), ‘standing boxes’ dan ‘crawlers’. Latihan yang diberikan, kanak-kanak spastik dapat mengurangkan perawakan dan pergerakan yang kuang normal dan dapat mencegah sendi-sendi dan otot-otot dari mengejang disebabkan oleh kekurangan penggunaan.


  •  Rawatan Pemulihan Pertuturan

Seseorang kanak-kanak spastik cacat pertuturan disebabkan oleh dua perkara iaitu pertama kerosakan fungsi saraf otot pada bahagian otot pertuturan, pendengaran dan pernafasan. Kedua kekurangan pengalaman akibat dari kekurangan peluang untuk berinteraksi yang disebabkan oleh kecacatan fizikal, walaupun pada asalnya otot-otot pertuturan diberikan untuk mengembangkan keupayaan untuk berkomunikasi sama ada secara lisan, isyarat ataupun bertulis.


  • Rawatan Pemulihan Cara Kerja 

Memperkembangkan pola pergerakan asas kepada kemahiran motor dan sosial bagi membolehkan kanak-kanak berdikari dari segi fungsi mental, fizikal dan psikologi. Termasuklah kebolehan memegang dan menggunakan sesuatu barang, perkembangan kordinasi mata dan tangan, perkembangan fungsi sensori dan persepsi. Latihan berupa mencapai, memegang dan melepaskan sesuatu barang, latihan menggunakan jejari bagi membolehkan kegunan jejari untuk makan, menulis dan sebagainya dengan bantuan alatan seerti ‘hand splint’, sudu khas dan seumpamanya.

Latihan persepsi diberikan dengan mendedahkan kanak-kanak kepada seberapa banyak pengalaman seperti sensori dan dilatih membentuk konsep yang bersesuaian berkenaan diri sendiri dan juga keadaan sekelilingnya. Umpamanya tentang warna, bentuk, saiz dan rasa. Dalam memperolehi kemahiran sosial, kanak-kanak dilatih melakukan aktiviti-aktiviti seharian.

Contohnya aktiviti penjagaan diri sendiri seperti makan, memakai pakaian dan latihan ke tandas. Aktiviti kehidupan seperti memasak, mengemas, aktiviti-aktivit rekreasi dan hobi. Aktiviti vokasional seperti pertukangan kayu, menjahit dan aktiviti pertanian.

DISLEKSIA 
DEFINISI

Perkataan Disleksia (dyslexia) adalah gabungan dua perkataan Greek iaitu ‘dys’ bermaksud ‘kesukaran’ dan ‘lexia’ bermaksud ‘perkataan’ dan jika diterjemahkan secara terus bermaksud “kesukaran dengan perkataan bertulis”. Istilah lain yang digunakan untuk menunjukkan masalah ini ialah “buta huruf”.

Perkataan Disleksia telah diperkenalkan oleh Profesor Berlin, seorang pakar perubatan dan ophtalmotologist pada tahun 1887 (Hammond & Hughes, 1996). Dari sudut pengistilahan, penggunaan perkataan Disleksia amat terhad kerana istilah tersebut merujuk kepada murid-murid yang mengalami kesukaan menguasai kemahiran membaca. Penulisan Barat mentakrifkan Disleksia sebagai kesukaran atau ketidakbolehan menguasai kemahiran membaca oleh seseorang individu walaupun telah menerima pendidikan yang mencukupi.

Manakala mengikut British Psychological Society (1999) “Dyslexia is evident when accurate and fluent word reading or spelling develops very incompletely or with great diffculty”, iaitu Disleksia terbukti wujud apabila ketepatan dan kelancaran membaca perkataan atau mengeja berkembang secara amat tidak lengkap atau dengan kesukaran yang amat sangat.

Bagi Payne dan Turner (1999), Hammond dan Hughes (1996) lebih cenderung menggunakan istilah ‘Specific Learning Difficulties’ (masalah belajar spesifik) bagi murid yang menghadapi masalah belajar disleksia. Pada mereka murid Disleksia bukan sahaja mempunyai masalah dalam menguasai kemahiran membaca sahaja tetapi berkemungkinan menghadapi masalah secara menyeluruh dalam kemahiran ‘literasi’ dan ‘numerasi’.



CIRI-CIRI FIZIKAL 

Secara umumnya tiada apa yang membezakan mereka dengan kanak-kanak normal yang lain. Mereka membesar seperti biasa, tidak terbantut pertumbuhan. Tetapi apabila dikaji mereka ada perbezaan dengan murid normal. Fahaman lisan mereka baik tetapi lemah dalam bacaan. Mereka juga fasih bertutur dan boleh bercerita tetapi kerja tulisan lemah. Tampak cerdik dan berkemampuan seperti murid lain tetapi sentiasa mengalami masalah dalam kerja sekolah.

Pakaian mereka sentiasa tidak kemas tetapi tidak kotor, butang bajusalah butang, tali kasut tidak diikat rapi, kidal, kelihatan tidak berminat dalam pelajaran dan dilabelkan pemalas atau bodoh. Perhatiandan pengamatan singkat dan lemah. Degil, agresif, memberontak, suka menyendiri, suka membuat bising.

Kanak-kanak Disleksia mempunyai masalah dalam menggunakan sudu garfu sewaktu makan, sukar menggunaakn gunting terutama jika kidal, sukar untuk menekap, memegang pensil secara ganjil, sukar mengikat tali leher.

Mereka juga sukar untuk melompat dan skipping kerana masalah keseimbangan, sukar untuk menangkap , membaling dan menyepak bola. Mereka sering terlanggar orang lain dan objek, selalu menjatuhkan barang, sukar untuk naik tangga, sukar belajar menunggang basikal, sukar menyiapakan meja makan, sukar untuk berenang, sukar dalam permainan yang menggunakan perkataan kiri atau kanan, atas atau bawah, depan dan belakang, undur atau maju serta sukar belajar menari.
Setiap individu mungkin dominan pada bahagian kiri atau kanan sahaja. Bagi murid-murid yang mempunyai masalah literaliti bersilang menggunakan kedua-dua bahagian kiri dan kanan dalam melakukan pekerjaan yang berlainan. Contohnya individu menyepak bola dengan kaki kiri tetapi melihat melalui lensa kamera dengan mata kanan. Masalah ini juga boleh dilihat sewaktu kanak-kanak menggunakan pen, pensil atau krayon.

JENIS-JENIS DISLEKSIA


  • Disleksia Pandangan

Murid-murid ini dapat melihat dengan baik tetapi tidak dapat membezakan, membuat interpretasi atau mengingati erkataan yang dilihat. Ada yang begitu teruk sehingga tidak dapat membaca langsung, ada yang hanya mengalami masalah penyebutan perkataan yang mempunyai sukukata yang banyak sahaja.

Ciri-ciri yang selalu dikaitkan ialah kekeliruan mengenal perkataan atau huruf yang sama, seperti beg untuk bog, snip untuk ship. Kecenderungan kebalikan seperti dig untuk big, kecenderungan songsang contohnya spa untuk sap. Lukisanyang rendah mutunya kerana banyak butiran yang penting ditinggalkan walaupun pada benda yang biasa. Tidak dapat menjalani latihan permainan sukan yang kompleks. Kepayahan membuat analisis dan sintesis pandangan, tetapi tinggi daya kebolehan dalam aktiviti kemahiran mendengar yang mana menutup kekurangan dalam aktiviti berkaitan dengan pandangan.


  • Disleksia Pendengaran

Dapat melihat persamaan antara perkataan tetapi menghadapi masalah dalam menjalankan aktiviti yang berkaitan dengan fungsi pendengaran. Contohnya membezakan persamaan dan perbezaan antara bunyi, mengenala pasti bunyi dalam setiap perkataan satu pengadunan bunyi untuk menjadikan perkataan, dan membahagikan perkataan ke dalam suku kata tertentu. Murid-murid ini akan menghadapi masalah dalam belajar membaca.

Ciri-ciri yang selalu dikaitkan ialah kecelaruan diskriminasi pendengaran dan pengamatan yang menyebabkan sukar belajar bacaan mengikut kaedah analisis fonetik. Mempunyai masalah dengan analisis dan sintesisi pendengaran. Ini menyebabkan ketidakupayaan membahagikan perkataan kepada sukukata atau bunyi tertentu, tidak dapat menggabung bahagian-bahagian perkataan menjadi satu yang lengkap.

Tidak dapat membunyikan semula bunyi dalam perkataan, contohnya tidak dapat mengingati bunyi huruf atau tidak dapat menyebut perkataan walaupun ia tahu makna perkataan itu. Ada kekacauan dalam memahami bunyi secara berurutan seperti penyebutan yang tidak betul semasa menulis, mengubah urutan huruf kerana tidak dapat mengingat atau mengekalkan urutan bunyi. Darisegi perlakuan, murid-murid ini lebih cenderung untuk memilih aktiviti yang memerlukan kemahiran pandangan.


LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN

Mereka yang menghadapi Disleksia biasanya susah untuk menguasai kemahiran membaca dan menulis tetapi memiliki bakat, kepintaran atau kecerdasan yang lain. Ini disebabkan oleh perbezaan dalam caraotak memproses maklumat terutama sekali berkenaan dengan bunyi , simbol dan makna. Kanak-kanak Disleksia cenderung menggunakan otak kanan. Ini menimbulkan cara disleksik berfikir dan cara belajar berlainan. Cara anak Disleksia memerhati dan berfikir boleh dianggap satu anugerah bukan satu masalah.

Program kemahiran keibubapaan seperti Program Peningkatan Akademik. Sebelum persekolahan, ibu bapa hendaklah peka dengan memerhatikan simptom-simptom Disleksia, beri bantuan bacaan dan latihan pembelajaran sebelum tadika, perhatikan dan beri bantuan sosial, beri pengalaman luaran meningkatkan pengetahuan seperti melawat zoo, muzium dan lain-lain.

Ketika bersedia untuk memasuki alam persekolahan, ibu bapa hendaklah berbincang dengan guru besar dengan memberitahu masalah melalui maklumat berkenaan penilaian psikologi dan pendidikan, mengenali guru yang mengajar anak dengan menjelaskan masalah anak dan meminta kerjasama membantu dan memahami masalah anak sepanjang persekolahan.

Ibu bapa juga perlu meluangkan masa untuk mengajar dan membantu anak melalui mengenal pasti kekuatan dan kelemahan anak-anak, mengenal pasti bakat kebolehan dan kemahiran khusus yang dimiliki, cuba berbagai cara untuk menarik minat dan menambah motivasi serta memahami gaya pembelajaran kanak-kanak Disleksia.

Selain itu juga mengadakan program perkongsian mengajar berhasil. Program ini dapat membantu ibu bapa membantu anak mereka di rumah dengan menggunakan pendekatan secara bersama dengan guru. Gunakan pelbagai deria seperti sebut, dengar, lihat, rasa dan sentuh. Contohnya menulis atas pasir, bina bentuk huruf., mengulang dengan kerap melalui cara yang berbeza-beza untuk mengukuhkan fahaman dan ingatan.

Kaedah kumulatif di mana ia mengaitkan maklumat baru dengan apa yang telah dipelajari dengan menggunakan contoh yang berbeza untuk pengukuhan dan pembinaan yakin diri seperti menggunakan strategi ingatan atau hafalan seperti peta minda, lukisan dan carta. Kanak-kanak Disleksia mudah berasa letih, jadi kurangkan beban kerja mereka. Kaedah yang lebih baik dengan membaca hanya sebelah mata yang mengelakkan kedua-dua melihat huruf yang kelihatan bersilang antara satu sama lain.

Di samping itu juga, mengadakan program kerjasama antara pelbagai disiplin. Termasuklah terapi bahasa, terapi pertuturan, ahli psikologi, guru pendidikan khas, pentadbir dan ahli-ahli lain akan mampu membina modul serta pendekatan pengajaran yang boleh digunakan oleh ibu bapa mengembang potensi anak-anak ini.

Individu Disleksia harus digalakkan mempamerkan kekuatan luar biasa terutama dalam pemikiran kreatif secara visual. Kebolehan mereka yang unik harus digunakan supaya mereka juga boleh berjaya dalam bidang seni, sains dan teknikal. Nama-nama hebat yang tergolong dalam kumpulan Disleksia termasuklah Thomas Edison, Leonardo De Vinci, Winston Churchill, George Pattorn dan William Butler Yeats.


SPINA BIFIDA

DEFINISI

Perkataan Spina Bifida berasal dari perkataan ‘Latin’ bermaksud ‘Split Spike’ atau tulang belakang merebah iaitu pembentukan yang tidak lengkap atau selaput yang menonjol.

Sistem saraf pusat elemen utamanya ialah otak dan spina cord. Semua aktiviti badan dikawal oleh otak dengan cara menerima maklumat menerusi sentuhan, penglihatan, perasaan, deria rasa dan pendengaran. Spina terbentuk daripada 33 cantuman tulang di sepanjang belakang berfungsi pergerakan otot-otot dan melindungi spina cord. Tiub neural terbentuk antara 14-28 minggu. Spina terjadi disebabkan tulang mengelilingi otak dan spina cord gagal bercantum dengan lengkap.

 CIRI-CIRI FIZIKAL

Terdapat beberapa masalah perkembangan fizikal yang dikenalpasti iaitu perkembangan fizikal tidak sempurna, kebolehan mental yang teruk, cara percakapan yang janggal, sukar berjalan mengikut arah bunyi dan hanya menggunakan isyarat tangan apabila berkomunikasi.

CIRI-CIRI KESIHATAN

Mempunyai masalah kesihatan seperti saiz telinga, telinga berair atau bernanah, kurap, selesema, sakit tekak dan tonsilitus. Hilang kawalan atau kesukaran mengawal untuk membuang air kencing, kencing malam kerana mengalami masalah usus dan pundi kencing. Saraf-saraf menjadi tegang terutama bahagian “lumber dan sacral”.

 LANGKAH-LANGKAH PERUBATAN

Wanita mengandung perlu mengambil asid folik pada kadar 0.4 mm setiap hari terutama ketika awal mengandung. Wanita berisiko tinggi untuk mendapat masalah ini terhadap anak dalam kandungan. Oleh itu, mereka perlu mendapatkan nasihat dan kaunseling perubatan daripada pakar genetik.

SLOW LEARNER
DEFINISI    

Slow Learner (lambat belajar) ialah kanak-kanak yang mempunyai kecerdasan yang di bawah sederhana atau rencatan yang ringan. Mengikut Burt (1937) “Slow Learner who are unable to cope with the work normally expected of their age group. In teaching backward children, the mentalage is often taken as a guide to the levels of attainment to be expected of pupils. Thus, if a child’s mental age is 10 years, we assume that his attainment age should also be at the 10 years level. On the contrary, if his attainment age falls below his mental age, his is considered a slow learner”.

CIRI-CIRI FIZIKAL

Kanak-kanak ini menunjukkan kebolehan menulis dan membaca atau mengira sekurang-kurangnya dua tahun di bawah usianya. Lemah daya perhatian terhadap sesuatu kerja, tidak pandai bergaul dengan rakan sebaya kerana mereka selalu berkelakuan menyinggung perasaan orang lain dan menggunakan perkataan yang tidak menarik perhatian kanak-kanak lain kepada mereka.
Selain itu, kekok pergerakan tangannya lalu menimbulkan masalah pembelajaran di sekolah. Ini kerana setiap kali guru menyuruh mereka menyalin sesuatu, mereka tidak dapat menghabiskan kerja mereka dalam masa yang ditetapkan. Daya pemikiran mereka mungkin sederhana atau lebih baik daripada kanak-kanak lain tetapi masalah kekok pergerakan tangan menyebabkan mereka gagal dalam uijan yang memerlukan banyak menulis.


EPILEPSY

SEJARAH
Dalam masyarakat melayu penyakit sawan memang sudah dikenali sejak dahulu lagi. Ia lebih popular dengan gelaran “gila babi” atau “sawan babi” bagi masyarakat melayu. Bagi masyarakat cina pula, mereka menggelarkannya sebagai “sawan kambing”. Kedua-dua gelaran ini jelas menunjukkan rasa jijik masyarakat kita terhadap penyakit tersebut dengan mengaitkannya dengan nama binatang. Panggilan-panggilan yang kejam ini adalah tidak berperikemanusiaan dan boleh menimbulkan kesan negatif yang mendalam di dalam jiwa kanak-kanak tersebut.

Akibat kurangnya pengetahuan tentang penyakit tersebut, maka ada antara kita yang mengaitkannya dengan rasukan syaitan ataupun hantu. Lantas, ada ibu bapa yang membawanya berjumpa dengan bomoh atau dukun untuk mengubatinya dan bukannya  ke klinik atau ke hospital. Ini disertakan pergerakan mereka sewaktu mengalami epilepsy tersebut. Secara tiba-tiba pesakit akan terjatuh, badannya terketar-ketar, mulut berbuih dan kemudian akan tertidur keletihan. Fenomena ini berlaku seperti dirasuk oleh syaitan.

 DEFINISI

Menurut Kamus Dewan 2002, sawan atau epilepsy bermaksud penyakit yang dating secara tiba-tiba dan menyebabkan anggota menjadi kaku, kejang, berbuih mulut dan lain-lain. Epilepsy adalah sawan serius. Semasa pesakit mengalaminya terdapat perubahan pada “Brain Wave”.

Epilepsy atau sawan terbahagi kepada dua iaitu sawan demam dan sawan bukan demam. Sawan  demam ialah sawan yang berpunca dari demam panas dan berlaku dikalangan kanak-kanak yang berumur diantara enam bulan hingga tiga tahun. Manakala, sawan bukan demam ialah yang berpunca bukan disebabkan oleh demam panas.

Namun begitu, sawan bukan demam terbahagi kepada tiga. Antaranya ialah sawan grand mal, sawan petit mal, dan  sawan psikomotor. Sawan grand mal ialah yang ditandai dengan kehilangan ingatan, kekakuan badan, menahan nafas, jatuh ke tanah melainkan jika ditahan, badan yang terketar-ketar dan berakhir dengan kelesuan dan tertidur. Setelah sedar, mereka pening kepala, kebingunggan dan mengantuk.

Selain itu, sawan petit mal pula ialah ditandai dengan sifat merenung jauh seolah-olah pesakit sedang dilamun mimpi disiang hari. Kadangkala dia mengenyitkan matanya  beberapa kali secara tiba-tiba atau diikuti oleh pergerakan pada kaki, tangan atau pipi muka beberapa kali.

Manakala, sawan psikomotor pula ialah perlakuan-perlakuan yang disengajakan, tetapi tidak sesuai dengan keadaan. Pesakit seolah-olah seperti dirasuk sambil mendecap-decapkan bibirnya beberapa kali atau melakukan pergerakan bibirnya seperti menguyah. Pesakit juga mungkin bangun secara tiba-tiba dari kerusinya dan berjalan sambil membuka baju. Ada juga yang bercakap sendirian dan menggerak-gerakkan tangannya seolah-olah memandu kereta. Jika perlakuannya dihalang, pesakit akan melawan atau pun merasa marah. Sawan psikomotor berlangsung hanya beberapa minit sahaja dan tidak disertai oleh pengerakkan badan yang keterlaluan atau pun terjatuh.

CIRI-CIRI FIZIKAL

Secara umumnya, penyakit epilepsy menyerang kanak-kanak tidak mengira sama ada kanak-kanak itu di dalam kategori sebagai kanak-kanak istimewa atau tidak. Di sini bermaksud kanak-kanak normal juga ada yang mngidap epilepsy. Perkembangan fizikalnya adalah kognitif dan sosial.
Kanak-kanak yang mengalami terencat akal lazimnya juga akan menghadapi epilepsy, tetapi semua pesakit epilepsy adalah terencat akal. Ada kanak-kanak yang menghidapi epilepsy aktif seperti kanak-kanak normal, gembira dan ada kalanya lebih pandai lagi daripada kanak-kanak normal. Dalam hubungan sosial pula, kanak-kanak tersebut boleh bergaul dengan kanak-kanak normal yang lain. Cuma semasa kanak-kanak tersebut mengalami epilepsy, keadaannya jauh berbeza dengan kanak-kanak normal. Pada waktu itu, mereka tidak boleh berfikir dan mengingatinya. Keadaan mereka agak lemah dan kepenatan seterusnya akan tertidur.

Bagi kanak-kanak epilepsy yang mengalami kerencatan akal pula mempunyai fikiran yang tidak keruan dan merungsingkan. Tindakan mereka diluar kawalan dan tidak diduga seperti naik marah, membaling barang-barang, menghantuk kepala, mencederakan diri dan sebagainya. Emosi dan fikiran mereka tidak stabil apatah lagi apabila diserang epilepsy.

Terdapat masyarakat yang memandang negatif terhadap kanak-kanak kerencatan akal dan dalam masa yang sama juga mengalami epilepsy. Oleh kerana itu, pergaulan mereka agak terbatas. Ini disebabkan, ada yang beranggapan epilepsy boleh berjangkit melalui air liur yang meleleh. Ibu bapa kanak-kanak tersebut juga kadang kala tidak membenarkan anak-anak mereka bergaul dengan masyarakat luar kerana merasa malu mempunyai anak epilepsy.

LANGKAH PENCEGAHAN

Terdapat beberapa langkah yang boleh diambil untuk mengelakkan daripada menghidap epilepsy ini. Antaranya ialah jangan biarkan anak-anak yang mengalami demam yang berpanjangan. Jika dibiarkan terlalu lama dan suhunya terlalu tinggi akan menyebabakan anak-anak tersebut mengalami sawan demam. Oleh itu, seharusnya ibu bapa segera membawanya ke klinik atau pun ke hospital. Terdapat juga ibu bapa yang mengelap badan kanak-kanak terebut dengan tuala basah agar suhu badannya akan  turun.

Selain itu, elakkan kepala daripada terhantuk dengan kuat terutama dikalangan kanak-kanak. Hantukan dan pukulan yang kuat boleh menimbulkan masalah saraf di kepala. Masalah saraf di kepala mempunyai kaitan dengan kerencatan akal dan hampir semua yang terencat akal mengalami epilepsy.

Disamping itu, dapatkan makanan yang seimbang bagi ibu-ibu yang mengandung. Makanan yang seimbang ini mengandungi zat dan vitamin yang diperlukan di dalam badan si ibu dan membantu pertumbuhan dan perkembangan janin. Kekurangan gula, kalsium, atau magnesium di dalam darah boleh mengakibatkan epilepsy.

Malah, pastikan keadaan dan kelengkapan yang mencukupi sewaktu menyambut kelahiran. Ini kerana epilepsy boleh berlaku dikalangan mereka yang lemas semasa di dalam rahim ibu atau pun ketika dilahirkan. Sering kali kita mendengar layanan-layanan yang kurang baik diberikan oleh pihak hospital kepada ibu-ibu yang akan melahirkan anak. Sikap sambil lewa dan cuai ini kadang kala menyebabkan si ibu bersalin seorang diri dan akibatnya ank tersebut lemas di dalam rahim atau pun sewaktu dilahirkan.

Walau bagaimanapun, elakkan daripada terdedah dengan keracunan plumbum khususnya bagi ibu-ibu yang mengandung. Keracunan plumbum ini termasuklah seperti terdedah dengan cat, petrol dan sebagainya.  

HIPERAKTIF (Attention Deficit Disorder)

Hiperaktif dipercayai berpunca daripada gangguan mekanisme sistem saraf pusat (central nerves system). Punca permasalahan ini adalah disebabkan oleh beberapa faktor. Faktor-faktornya ialah genetik, infeksi, kerosakan pada otak dan masalah persekitaran rumah. Selain itu, ia juga berpunca daripada keracunan (toksin), kekurangan zat makanan, alahan kepada makanan dan alahan kepada bahan kimia.

Kanak-kanak hiperaktif mempunyai ciri-ciri tingkah laku seperti tumpuan perhatian yang singkat, sentiasa resah dan tidak boleh duduk diam. Mereka tidak mengendahkan arahan ibu bapa atau gurunya dan menunjukkan kedegilannya serta susah dikawal dan didisplinkan. Oleh itu, kanak-kanak hiperaktif sering mengalami masalah pembelajaran di sekolah kerana tabiatnya yang suka merayau-rayau, tidak boleh duduk diam di tempatnya dan tidak mendengar arahan guru.

  Adakalanya, kanak-kanak hiperaktif juga mempamerkan ciri-ciri perkembangan bahasa yang lambat. Kesemuanya ini akan menyebabkan dia tidak digemari oleh kanak-kanak lain dan mereka sering terasa terasing. Kanak-kanak yang sebegini sering menyulitkan gurunya yang kebiasaannya terpaksa menjaga empat puluh orang murid dalam satu kelas. Mereka tidak boleh menerima perhatian yang khusus pada murid ini sahaja.

Selain itu, kanak-kanak hiperaktif ini juga mempunyai keupayaan intelek yang baik tetapi oleh kerana sikap resah dan perangai impulsifnya, mereka sukar dikawal di dalam suasana sekolah biasa. Kank-kanak seperti ini memerlukan latihan khas berbentuk modifikasi tingkah laku untuk meningkatkan tumpuan perhatiannya serta latihan yang menggunakan  pendekatan satu dengan satu. Guru-guru perlu sering meberikan peringatan kepada murid-murid  ini sama ada isyarat atau mengetuk meja untuk mendapatkan perhatiannya dari semasa ke semasa. Adakalanya, pakar kanak-kanak perlu memberi ubat-ubat yang khusus yang bertujuan untuk mengurangkan keresahan agar boleh menjalani latihan dan program pendidikan dengan lebih berkesan lagi.

Walau bagaimanapun, hiperaktif ini mempunyai ciri-cirinya yang tersendiri. Ciri-ciri khususnya ialah aktiviti fizikal yang agresif dan berlebihan serta tindakan yang berlebihan terhadap rangsangan cahaya, bunyi, dan warna. Selain itu, mereka ini tidur tidak tetap dan terlalu kerap menangis atau ketawa. Disamping itu, mereka sukar memberi tumpuan terhadap permainan atau kerja yang dilakukan dan mengubah aktiviti atau tindakan secara mengejut. Malah, mereka sering mengamuk bila kehendaknya dihalang dan sukar menyesuaikan diri  serta berinteraksi dengan rakan sebaya.    



3.8 SINDROM DOWN

3.8.1 Apa itu Sindrom Down
Ramai telah mendengar namun, ramai juga yang cetek pengetahuan mengenainya. Ia bukan sejenis penyakit yang moden atau orang kaya malah sindrom down (SD) tidak dikatakan penyakit. Sindrom Down tidak boleh diubati dan ia terjadi pada kadar satu bagi setiap 650 kelahiran. Perkembangan mental dan fizikal kank-kanak sindrom down lambat berbanding dengna kanak-kanak biasa. Oleh itu akank-kanak sindrom down perlu pendidikan khas seawal mungkin agar dapat membawa mereka berdikari. Sindrom Down terbahagi kepada tiga iaitu Trisomi, Traslovation dan Mesiac. Tidak kira jenis Sindrom Down, kanak-kanak Sindrom Dwon boleh dikenali melalui wajah mereka yang hampir sama.
Sindrom Down ialah penyakit konginetal apabila seseorang dilahirkan mempunyai tiga salinan kromosom ini. Sebab itu jugalah, Sindrom Down di rujuk dengan nama Trisomi 21. Dengan erti kata lain, mereka mempunyai satu kromosom terlebih yang menyebabkan mereka dikategorikan Sindrom Down dan lain-lain kromosom mereka adalah normal.

3.8.2 Apa itu kromosom

Kromosom adalah struktur yang terdapat nucleus sel-sel yang mengandungi maklumat yang di warisi daripada ibu dan bapa. Ia mengandungi kod genetik yang mengawal dan mengarah pembahagian pertumbuhan dan fungsi sel.
Seorang individu normal mempunyai 46 kromosom, setiap 23 di warisi daripada ibu. Manakala bakinya di warisi daripada bapa. Setiap individu mempunyai kod genetic yang unik (kecuali kembar seiras)Keunikan inilah yang menyebabkan penampilan fizikal setipa individu yang berbeza-beza.

3.8.3 SEJARAH SINDROM DOWN

Penyakit ini sebenarnya sudah diketahui sejak 1860 oleh Dr.Langdon Down dari Inggeris, tetapi baru pada awal tahun 60-an ditemukan diagnosisnya secara pasti iaitu dengan pemeriksaan kromosom. Dahulu nama penyakit ini dikenal dengan nama Mongoloid atau Mongolism kerana penderitanya mempunyai gejala klinik yang khas, iaitu wajahnya seperti bangsa Monggol dengan mata yang sepet dan bujur ke atas.

Tetapi setelah diketahui bahawa penyakit ini terdapat pada seluruh bangsa di dunia dan adanya tuntutan dari perintah negara Mongolia yang menganggap kurang sesuai terhadap pemberian nama tersebut , maka dianjurkan untuk mengganti nama tersebut dengan Sindrom Down .
Terdapat beberapa kajian yang telah dilakukan oleh para saintis luar negara .Pada tahun 1866 , seorang ahli fizik berbangsa Inggeris , John Lagdon Down ( 1828 – 1896 ) telah menerbitkan penerangan pertama di dalam dunia perubatan mengenai individu yang dilahirkan sebagai Sindrom Down .Kajian seterusnya dilakukan pada tahun 1959 oleh Jerome Lejuene , seorang ahli fizik dari Perancis . Beliau telah menemui penambahan kromosom pada kromosom yang ke -21 . Bagi orang normal , bilangan kromosom 21 adalah 2 tetapi bagi pengidap Sindrom Down mempunyai 3 kromosom .Pada tahun 1990, kromosom 21 adalah kromosom pertama yang dirajahkan secara penuh .

 CIRI – CIRI MASALAH FIZIKAL SINDROM DOWN


  • Sifat Pada Kepala , Muka , Dan Leher         

         
Kanak –kanak Sindrom Down mempunyai ciri – ciri fizikal yang unik di mana mereka mempunyai iras muka yang hampir sama seperti muka orang Monggol . Mereka juga mempunyai pangkal hidung yang kemek .Jarak diantara dua mata jauh dan berlebihan kulit di sudut dalam .Mata mereka sentiasa berair dan merah serta mempunyai mata yang sepet iaitu bahagian luarya naik ke atas dan terdapat lipatan pada kedua- dua sisi hidung yang menutupi bahagian dalam mata.

Saiz mulut adalah kecil yang sentiasa terbuka dan tidak tertutup rapat . Saiz lidah yang tebal , kasar , dan pendek menyebabkan lidah selalu terjelir .Pertumbuhan gigi mereka adalah lambat dan tidak teratur .Paras telinga adalah lebih rendah . Kebiasaannya kepala mereka adalah lebih kecil dan agak leper dari bahagian depan ke belakang manakala lehernya agak pendek .


  •   Sifat Pada Tangan dan Lengan


Sifat- sifat yang jelas pada tangan adalah mereka mempunyai jari- jari yang pendek dan jari kelingking membengkok ke dalam tapak tangan yang lebar dan pendek .Kebiasaannya tapak tangan mereka hanya terdapat satu garisan .Jari dan tangan mereka adalah lebar dan pendek serta berbonggol .


  •    Sifat Pada Kaki


Kaki agak pendek dan jarak di antara ibu jari kaki kedua agak jauh terpisah dari tapak kaki .


  •  Sifat Pada Otot


Kanak-kanak Sindrom Down mempunyai otot yang lemah menyebakan mereka menjadi lembik dan menghadapi masalah lewat dalam perkembangan motor kasar .


  • Ciri-Ciri Lain


Kanak-kanak Sindrom Down juga mempunyai ciri-ciri lain seperti berbadan gempal dan rendah serta agak bongkok . Mereka juga majority adalah berambut lurus dan lembut . Kebiasaanya, kanak-kanak ini juga suka bermanja, bermain dan bergembira diamna mereka mudah mesra serta dapat bergaul dengan baik . IQ mereka pula adalah di antara 30-80 . Kebiasaannya, kecacatan mereka dapat dikesan sebaik selepas lahir .

 PUNCA-PUNCA KEJADIAN

Bagi ibu-ibu yang berumur 35 tahun ke atas semasa mengandung mempunayi risiko ynag lebih tinggi untuk melahirkan anak Sindrom Down . Sembiloan puluh lima peratus ( 95%) Sindrom Down disebabkan oleh kelebihan kromosom 21 . Keadaan ini disebabkan oleh “kon-dysjustion” kromosom yang terlibta itu adalah kromosom dua puluh satu di mana semasa proses pembahagian sel secara mitosis pemisahan kromosom dua puluh satu tidak berlaku dengan sempurna .
Di kalangan lima peratus (5%) lagi kanak-kanak Sindrom Down disebabkan oleh mekanisma yang dinamakan “tranlocation”. Keadaan biasanya berlaku oleh pemindahan bahan genetic dari kromosom 14 kepada kromosom 21. Bilangan kromosomnya normal iaitu 23 pasang atau jumlah kesemua 46 kromosom.
Mekanisna ini biasanya berlaku apda ibu-ibu di peringkat umur yang lebih muda . Sebahagian kecil Sindrom Down disebabkan oleh mekanisma yang dinamakan “mossic”.


 JENIS-JENIS SINDROM DOWN


  • Trisomi


Kanak-kanak Sindrom Down adalah kanak-kanak yang menghadapi masalah fizikal, emosi dan intelek . Kanak-kanak jenis ini adalah berlaku disebabkan penambahan pasangan kromosom 23+1 (pada kromosom nombor 21) yang sepatutnya 46 menjadi 47 .

Kelahiran Sindrom Down jarang berlaku di dalam sesebuah keluarga . Menurut kajian nisbah kelahiran bagi ibu yang berumur kurang 25 tahun ialah 1:2000 kelahiran manakala nisbah kelahiran bagi ibu ynag berusia 35-39 tahun adalah 1:50 kelahiran dan bagi ibu ynag berusia 40 tahun nisbah kelahiran adalah pada nisbah 1:30 kelahiran . Darjah kecerdasan Sindrom Down jenis trisomi ini ialah antara 50%-80% .


  • Translocation


Kelahiran jenis ini tidak membabitkan kebaikan kromosom dalam darah ibu hamil. Sindrom Down (translocation) ini terjadi dalam dua cara .Cara yang pertama ialah apabila secebis kromosom nombor 14 bercampur dengan kromosom nombor 21 . Jika ibu pembawa kebarangkalian mendapat anak Sindrom Down adalah 10%-25%. Jika bapa pembawa kebarangkalian untuk mendapat anak Sindrom Down adalah 3%-5%.

Cara kedua yanbg terjadi apabila secebis kromosom yang bernombor 21 bercampur dengan nombor yang sama . jika ibu pembawa kebarangkalian mendapat anak Sindrom Down ini ialah di antara 50%-80%.


  • Mosaic


Sindrom Down jenis ini adalah tidak ketara pada wajah murid-murid dan tidak 100% Sindrom Down . Kerosakan mental bagi murid-murid ini tidak teruk . Darjah kecerdasannya adalah 80%-90%.

MASALAH KESIHATAN


  •  Masalah Jantung


Masalah jantung yang paling kuat berlaku adalah jantung berlubang seperti Ventricullar Septal Defect (ASD) iaitu jantung berlubang di antara arteri kiri dan kanan .
Masalah lain adalah termasuk salur ateriosis yang berkekalan ( Patent Ductus Ateriosis / PDA) .Bagi kanak-kanak ini boleh mengalami masalah jantung berlubang jenis kebiruan (Cynotic Spell) dan susah bernafas .
         

  • Masalah Usus


            Masalah usus biasanya dikesan semasa awal kelahiran seperti :

1.      Salur esophagus yang terbuka (atresia) ataupun tiada saluran sama sekali di bahagian yang tertentu esofagus. Biasanya ia dapat di kesan semasa ia berumur 1-2 hari di mana bayi mengalmai masalah menelan air liurnya atau dikesan oleh doktod atau jururawat kerana mereka tidak dapat memasukkan tiub untuk menyedut air perut semasa baru lahir .

2.      Salur usus kecil duodenum yang tidka terbuka penyempitan yang dinamakan “Hirshprung Disease”. Keadaan ini disebabkan oleh sistem saraf yang tidak normal di bahagian rektum . biasanya bayi akan mengalami masalah pada hari kedua dan seterusnya selepas kelahiran di mana perut membuncit dan susah untuk buang air besar .

3.      Salur usus rektum atau bahagian usus yang paling akhir (dubur) yang tidak terbuka langsung atau penyempitan yang dinamakan “Hirshprung Disease”. Keadaan ini disebabkan oleh sistem saraf yang tidak normal di bahagian rektum . Biasanya bayi akan mengalami masalah pada hari kedua dan seterusnya selepas kelahiran di mana perut membuncit dan susah untuk buang air besar .


  • Masalah Lain


Kanak-kanak Sindrom Down mungkin mengalami masalah Hipotiroidism iaitu kurang hormone tairiod . masalah ini berlaku di kalangan 10% kanak-kanak Sindrom Down .
Kanak-kanak Sindrom Down mempunyai ketidakstabilan di tulang-tulang kecil di bahagian leher boleh menyebabkan berlakuany penyakit lumpuh di mana ianya berlaku di kalangan 10% kanak-kanak Sindrom Down . Sebahagian kecil mereka mempunyai risiko untuk mengalami kanser sel darah putih iaitu leukemia .
Selain itu kanak-kanak Sindrom Down mudah mendapat selesema, radang tengkorok dan radang paru-paru . Mereka juga menghadapi masalah kurang pendengaran dan penglihatan yang kurang jelas




LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN

Walaupun Sindrom Down sejenis penyakit yang di anggap serius tetapi ia boleh di cegah . Terdapat beberapa langkah dalam pencegahannya . Pencegahan tersebut meliputi ibu-ibu yang mengandung .
Para ibu sememangnya tidak digalakkan untuk mengandung setelah usia mereka mencecah atau melebihi 35 tahun . Tetapi keadaan ini sememangnya menjadi masalah pada masa kini kerana kebanyakkan golongan wanita lebih cenderung atau lebih mementingkan kerjaya daripada memikirkan tentang rumah tangga . Oleh itu mereka telah mengambil langkah untuk berkahwin lambat . Keadaan ini telah menyebabkan mereka lewat mengandung dan kesuburan mereka akan terjejas . Oleh itu, terdapatnya pelbagai informasi yang disiarkan oleh media massa kita hendakklah mengambil berat tentangnya kerana ia boleh dijadikan panduan dalam kehidupan berkeluarga .
Jika seseorang ibu pernah mengalami masalah keguguran atau pernah melahirkan anak yang cacat, mereka hendaklah merujuk kepada doktor atau pakar . Cara yang sebegini adalah untuk mengetahui punca-punca yang menyebabkan kelahiran anak cacat ataupun Sindrom Down . Melalui pemeriksaan ini juga , kita dapat mengetahui penyebabnya, seterusnya ibu itu boleh mengambil langkah pencegahan yang segera . Kita amat mementingkan pencegahan adalah disebabkan kerana jika kehamilan sudah terjadi, pencegahan untuk merawtanya tidak mungkin lagi dapat dijalankan walaupun dengan melakukan pemeriksaan darah atau kromosom dari cairan serta ari-ari seseorang seperti yang telah dinyatakan .

Disamping itu dengan adanya kemudahan teknologi yang cangggih dalam bidang perubatan sekarang, ibu-ibu yang mengandung kini boleh menjalani ujian untuk mengesan gejala Sindrom Down sebagai langkah pencegahannya . Kaedah ujian ini adalah satu langkah pencegahan yang boleh dilakukan dalam tempoh yang terdekat iaitu dalam tempoh bulan pertama ketika kehamilan sedang berlaku . Prosedur ini tidak mendatangkan kesan serta menyakitkan si ibu . Ia juga kurang merbahaya bagi bayi di dalam kandungan dan kaedah ini juga tidak melibatkan pengmbilan cecair dari dalam rahim ibu . Namun begitu, wanita yang berusia 37 tahun dan ke atas berkemungkinan anak atau bayi Sindrom Down adalah kira-kira satu dalam setiap 138 kehamilan di dunia . Oleh itu, prosedur yang terbaru yang dikenali sebagai Ujian Imbasan Kehamilan Tiga Bulan Pertama, atau FTPS dapat memberikan penilaian yang lebih tepat mengenai kemungkinan Sindrom Down . Ujian boleh dijalankan oleh ibu-ibu mengandung dari minggu 11 hingga minggu 14 kehamilannya .

UJIAN MENGESAN ANAK YANG CACAT

Jika seseorang wanita itu menglami kehamilan, maka mereka boleh melakukan ujian untuk diuji selnya bagi bayi yang sedang membesar dalam kandungannya . Ia merupakan satu kaedah yang baru dan ia juga dinamai sebagai Penempelan Vilus Korion dan kaedah ini membolehkan seseorang doktor mengambil sel ini pada minggu yang kelima kehamilannya .

Kaedah tersebut dilakukan dengan memasukkan, satu tiup pig yang halus serta melalui vagina ibu seterusnya ke adlam uterus . Dengan bantuan Ultrasound juga, ia dapat memberikan gambaran tentang kandungan uterus dan koroin, iaitu sau membran yang melingkumi bayi dalam kanduang yang sedang membesar itu .

Seterusnya penyedut akan digunakan untuk mengeluarkan satu sample Vilus Korion, melaluinya sambungan bak pokok bagi Korion dapat di lihat . Sel-sel ini dalah merupakan sel yang mengandungi kromosom dan genetic ynag sama seperti bayi dan ia boleh diuji bagi pengesanan sebarang kecacatan genetik . Contohnya, satu Kariotip akan menunjukkan sama ada bayi yang akan dilahirkan pengidap Sindrom Down atau sebaliknya .

Di samping itu juga, terdapat dua lagi akedah ujian yang lain boleh digunakan untuk mengumpul sel bagi melakukan ujian . Amniosentesis dilakukan pada kira-kira minggu keenam belas kehamilan si ibu . Manakala bagi amniosentesis,. Sebatang jarum panjang yang digunakan untuk mengeluarkan sedikit bendalir Amnium dan sel fetus . Selepas sel dikultus, maka analisis serta ujian kromosom yang boleh mengesan kekurangan biokimia boleh dijalankan . Dalam fetoskopi, serta periskop yang kecil denga satu sumber cahaya sejuk disisipkan melalui satu belahan yang kecil di dalam uterus . Melalui kaedah ini ia membolehkan kita melihat sebahagian kecil fetus di dalam dan mengambil sampel kulit serta darah bagi tujuan untuk dilakukan ujian .  

MURID PINTAR CERDAS            

DEFINISI

Ahli biologi mengatakan pintar cerdas sebagai kebolehan luarbiasa yang dimiliki oleh seorang individu yang melakukan adaptasai dan manipulasi terhadap keadaan dan perubahan persekitaran . Sebagai contoh ialah sensitive dan juga diam .

Stanford Binet (1916) pintar cerdsa merupakan kepada keupayaan seseorang untuk memahami, membuta pertimbangan dan penakulan denagn bijak . Manakala Lewis Terman (1916) pula menyatakan bahawa pintar cerdas sebagai individu ynag berkebolehan berjiwa secara abstrak iaitu lebih jauh daripada orang biasa .Mengikut pendapat Marland (1972) kanak-kanak yang dikenlapasti oleh pihka yang berkelayakkan profesional sebagai individu ynag memiliki kebolehan tinggi dan berkeupayaan mencapai kecemerlangan . Di samping itu, menurut pusat perkembangan kurikulum Malaysia , pintar cerdas adalah kanak-kanak yang maju dalam pembelajaran dan menerima pelajaran lebih awal dan cepat daripada kanak-kanak normal . Mereka dapat membuat kerja sekolah dengan cepat, sempurna serta mempunyai bakat menyeluruh dalam bidang yang tertentu .

Kesimpulannya ialah pintar cerdas merangkumi satu kombinasi yang istimewa dan tinggi, (Superiol General Abilities), pencapaian kreatif pada tahap yang lebih bermotivasi tinggi untuk belajar dan berjaya .


PUNCA-PUNCA PINTAR CERDAS


  • Faktor Genetik


Perwarisan daripada ciri-ciri fizikal ibu bapa, boleh dibeza-beza jika di lihat persamaan dan perbezaan anak-naka dalam keluarga . Kebanyakkan pakar bersetuju bahawa asas potensi mental seseorang sememangnya diwarisi daripada ibu bapa . Namun begitu tiada alat yang dapat mengukur kebenaran faktor genetik .


  • Faktor Persekitaran


Pengalaman melalui asuhan merupakan salah satu daripada factor yang lebih dominan dan membnatu dalam perkembangan serta meningkatkan kepintaran seseorang. Keadaan sekeliling seseorang individu yang membesar adalah faktor penentu untuk menentukna sejauhmana bakat dan kepintaran yang diwarisi berkembang .

 CIRI-CIRI MASALAH FIZIKAL PINTAR CERDAS

Ciri-ciri kanak-kanak yang mengalamai masalah fizikal dalam pintar cerdas ialah mempunyai semangat inkuiri dan perasaan curiga . Kebolehan yang luar biasa, suka bertanya dan berminat untuk mendapatkan jawapan yang terkini .

Mereka yang terdiri dariapda golongan ini juga berciri-cirikan seperti sangat kreatif teruatamyan dalam menguasa dalam kemhairan yang mampu untuk menghasilkan sesuatu yang abstrak da mempunyai idea-idea yang kreatif dan kadang kala mereka di anggap pelik .
Di Samping itu, mereka juga bercirikan seperti suka mencuba sesuatu yang dianggap sukar oleh orang lain . Mereka juga boleh bercakap, membaca, menulis dan memahami percakapan orang dewasa pada peringkat umur yang awal dan mempunyai perbendaharaan kata yang kemas . Selain itu, mereka juga dikatakan mempunyai tahap penumpuan yang lama terhadap sesuatau perkara terutamanya dalam aspek kemahiran dan mereka juga mempuyai tenaga yang banyak dan dikatakan begitu aktif serta mampu bersesosial dengan cepat .  Kanak-kanak yang diketegorakan dalam masalah ini juga mempunyai daya keistimewaan yang hampir sama dengan kanak-kanak normal ynag biasa . Mereka juga turut mempunyai daya kepimpinan dan ketua yang lebih dominant serta “superior” di kalangan rakan sebaya .

MASALAH KESIHATAN

JENIS-JENIS KECERDASAN DAN KEBOLEHAN ( DR.GARNER )


  • Verbal-Linguistik


Mereka berkebolehan dalam menggunakan kata-kata secara berkesan dalam lisan dan penulisan .Golongan ini juga amat peka terhadap pelbagai fungsi bahasa terutamanya kebolehan dalam merangsang emosi .


  • Logik dan Matematik


Kebolehan dalam menakluk, menyelesaikan masalaah yang komplek, membuat perkaitan seperti menyoal, kritis, cekap dalam membuat pengiraan dan perbandingan . Mereka juga cukup cekpa dalam menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan komputer .


  • Existentian


Kanak-kanak ynag terdiri daripada golongan pintar cerdas adalah amat berminat tentang hayat, evolusi manusia dan kematian .



  • Visual-Ruang


Mereka berkebolehan dalam mengesan dan menggambar bentuk, ruang,warna dan garisan. Selain itu mereka berkebolehan dalam mempersembahkan idea visual dan mengesan grafik . Berkebolehan juga dalam bidang seni, kreatif dalam menggunakan warna, membaca peta dan mempunyai daya imaginasi yang kuat .
         

  • Muzik


Kanak-kanak dari masaalh pintar cerdas adalah amat berkebolehan dalam mengsan nada, melodi termask kemahuan dalam mengenal logo dan mengubah tempo / irama dalam melodi yang mudah . Mereka juga boleh merekodkan memori auditori . Murid yang mempunyai kecerdasan ini gemar belajar dalam masalah pengjaran lisan dan suka akan aktiviti yang jenis bersifat tarian .


  •  Interpersonal


Kebolehan dalam memahami perasaan, motivasi, tabiat serta hasrta orang lain. Mereka boleh bekerjasama dalam kumpulan serta berkomunikasi secara lisan atau tanpa lisan . Murid-murid ini yang tergolong dalamkecerdasan ini akan belajar dengan lebih berkesan lagi melalui pembelajaran koorperatif, pengajaran dengan rakan sebaya akan penglibatan dalam perbincangan kelas . Kebolehan dalam menjayakan sesuatu perhubungan dan kebolehan bersosialis. Selain itu, murid-murid daripada masalah pintar cerdas ini juga berkebolehan dalam memahami diri sendiri dari segi kekuatan, kelemahan, hasrat dan keinginan termasuk kemahiran yang membandingkan diri sendiri dengan orang lain dan mengetahui bagaimana untuk mengawal perasaan . Mereka juga turut berkebolehan dalam memahami perasaan orang lain dan mempunyai daya tumpuan dan refleksi yang tinggi dan golongan pintar cerdas ini juga suka bekerja secara bersendirian .


  • Kinestetik


Berkebolehan dalam menggunakan badan untuk menyatakan idea, perasaan dan untuki menyelesaikan masalah termasuk masalah fizikal seperti koordinasi, fleksibiliti, kepantasan dan keseimbangan .Murid-murid pintar cerdas ini juga amat mahir dalam memanipulasi objek dan aktiviti yang melibatkan motor halus dan motor kasar NATURALS.Di samping itu juga mereka juga turut berkebolehan dalam mengenal, mengklasifikasi dan menghargai tumbuhan bahan galian dan haiwan serta berkebolehan dalam melihat perhubungan dan pula yang rapat antara tumbuhan dan juga antara kehidupan haiwan .


  • Perkembangan Fizikal


Pada dasarnya kanak-kanak pintar cerdas mengalami pertumbuhan fizikal yang sama .
     

No comments:

Post a Comment